fredag, november 09, 2007

CC - søkemotor og lovlig bruk av bilder



Jeg hadde håpet at denne søkemotoren skulle løse de fleste problemer som går på elevers bruk av bilder i blogger og wikier. Ettersom jeg har understreket at de skal sette inn relevante bilder i sine blogger, har det tatt ganske av - jeg har forklart dem at de kan ikke bruke alt de finner på Googles bildesøk. Jeg har nokså generelt sagt at de kan bruke bilder de finner på Wikipedia, jeg har sagt at det er vanlig kotyme å oppgi fotograf hvis navnet er kjent, og jeg har altså anbefalt dem å bruke søkemotoren som ligger på Creative Commons-sidene.
Men er denne søkemotoren til å stole på? Søker jeg f.eks. på Munch (som døde i 1944 og hvis verk da er beskyttet til 2014), kommer det fram bilder i bøtter og spann. Er det andre regler som gjør digital gjengivelse av Munch tillatt i andre land?
-----
Jeg har bytta ut søkemotoren ovenfor med Yotophoto.....

1 kommentar:

Marita sa...

Det er veldig nyttig å lese bloggen din, det må jeg bare si. Jeg synes dette med bilder og opphavsrettigheter er litt vanskelig, og har aldri tenkt over det... Betyr det at dersom jeg bruker et bilde fra for eksempel vg.no i en powerpoint som jeg deretter legger ut på it's learning, så kan jeg egentlig ikke det? Heller ikke hvis jeg oppgir kilden til bildet?