fredag, november 30, 2007

Hva er fusk?

Plagieringskontrollene som vi har blitt så veldig glade i, kommer med plagieringsprosenter, og det gjør at vi lurer på hvor grensa går. Det høres jo for eksempel ganske tilforlatelig ut med 10% utslag på plagiering. Her har i alle fall eleven stort sett baska og kavd på egenhånd uten å plagiere, tenker vi.
Vel, det kan være like mye et utslag av latskap, eleven har ikke giddet å sette seg inn hva andre har tenkt og funnet ut. Hvorfor bruke tid på å søke og vurdere, skal man bruke det man finner så må man streve med å lage seg et system for preskrivefasen der aktuelle ressurser lagres og tagges. Så må man etterpå - i skrivefasen - bale med fotnoter, lenker og/eller kildelister.
Fuskesaken fra Telemark viser hva studenter kan oppleve som ikke har gode systemer for innsamling av stoff, de noterer litt i hytt og pine, enten i skriveblokka eller i tekstbehandleren for så i etterkant å få et svare strev med å finne tilbake til kildene de har brukt . Det er derfor jeg mener at verktøy som www.delicious.com, Google Notatbok, Diigo osv. er helt nødvendig for å jobbe rasjonelt og effektivt med et mangfold av kilder.
Kilder ja, min arbeidsgiver, Rogaland fylkeskommune, er nå stolte og glade over å tilby Store Norske til elevene. Slik sier de det:
Kan bare tilføye at Store norske leksikon er et fyldig kvalitetsleksikon, som blir raskt oppdatert på nettet, og som dere absolutt bør bruke når dere skal finne tilleggsinformasjon. I motsetning til Wikipedia kan dere stole på at alle artikler er kvalitetssikret og skrevet av fagpersoner.
I forbindelse med et kurs vi holdt, foretok Arne Olav Nygard en liten der og da sjekk av det helt pålitelige og alltid oppdaterte Store Norske og satte det opp mot Wikipedia. Les hva Arne Olav Nygard skriver om det her.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har prøvd å finne en måte å fortelle elevene hva som er utfordringene de har mht å bruke nettkilder i skriftlig arbeid. Her er ppt jeg laget til dem:
http://albertine.mediasogndalvgs.com/blog/?p=124

Anonym sa...

Har du noen kommentarer? Forbedringer jeg kan gjøre innspill? Kom gjerne med de!

Guttorm Hveem sa...

Ein kan bruka bokmerketenester som furl.net eller del.icio.us (eller den med rett skrivemåte...). Det kan vere lurt å laga eigne mapper/kategoriar for kvar oppgåve eller prosjekt ein held på med.

Eg har sjølv laga meg min eigen referanseknapp til Opera. Klikker eg på den så kjem korrekt referanse (i Harvard-stil) opp, denne klipper og limer eg så inn i dokumentet eg jobbar i. "Knappen" kan du lasta ned og leggja til i opera om du bruker det. Eg bruker same skriptet til å skriva ut ferdige referansar på sidene i bloggen min. Sjekk litt nede på http://guttorm.hveem.no/blogg/arkiv/2005_06_01_arkiv.html for å laga slikt sjølv.

Når eg arbeidde med masteroppgåva brukte eg Refworks, sidan HSH hadde den tenesta til bruk for studentar. Det var ganske brukbart.