onsdag, november 14, 2007

Klasseblogg/fagblogg



Denne høsten har jeg opprettet en fagblogg per klasse (med andre ord tre blogger). Den oppdaterer jeg relativt jevnlig. Det kan kanskje være interessant for noen av dere å kikke på bloggene: 2IFA, 1STD og 1IFC. Bloggen har erstattet oppslagstavla i læringsplattformen.
Å oppdatere disse bloggene er en del av kommunikasjonen min med elevene, og er absolutt av det jeg synes er ganske meningsfullt å bruke tid på. Skal utdype dette mer seinere.
........
Det slår meg når jeg er på kurs og konferanser at mange av deltakerne bruker tida på å sende mail, chatte, lese Dagbladet.no samtidig som de følger med på foredrag, debatter osv. På samme måte bekymrer det ikke meg så veldig mye at elever bruker msn i timene, dvs. - ikke msn i seg selv, det som er problematisk er at de gjør noe jeg har sagt de ikke skal gjøre. Endel elever fører en interessant form for parallell-tilværelse der de er tilstede med kroppen og sikkert en del av sin bevissthet samtidig som de driver med ulike former for nettaktiviteter, f. eks. onlinespill. De signaliserer med blikket at de er fordypet i ett eller annet som antakelig ikke har så veldig mye med det jeg ønsker at vi skal fokusere på. Men de registrerer når jeg nærmer meg, og gidder stort sett å skifte vindu for å ikke provosere meg unødig. Hvordan designe læringsaktiviteter for denne gjengen?

1 kommentar:

Marita sa...

Det verste er kanskje at jeg som lærer kjenner meg igjen i det du skriver her... Når jeg sitter på kurs og har PC/internett tilgjengelig, er der fort gjort å sjekke mail osv. Men, de gangene det skjer, er når jeg er på kjedelige foredrag der jeg tenker at "nå kunne jeg heller brukt denne tida til å jobbe". Og det samme tenker jeg med elevene: Dersom stoffet vi gjennomgår er noe de synes er interessant, så følger de med, og hva gjorde jeg da jeg gikk på vgs. for 10 år sioden? Jeg skrev lapper, jeg skrev brev, jeg tegna blomster, krusseduller og drømte meg vekk ut vinduet, altså, same shit, new wrapping:) Og jeg føler meg nok av og til som elevene når det gjelder å holde på med flere ting samtidig, jeg er på msn, sender sms, hører på musikk og er på facebook mens jeg retter skriveoppgaver...