lørdag, september 20, 2008

Hva kan vi bruke Creative Vado til?


I motsetning til Jan-Arve Overland og Albertine Aaberge som er medielærere og som har god greie på redigeringsprogram og diverse teknikk, representerer jeg de glade amatører av lærere som med en viss porsjon pågangsmot prøver å finne ut av hvordan f.eks. videokameraer og annen medieteknologi kan brukes i norskfaget. Og for meg kan det ikke bli enkelt nok. Jeg mistror all teknologi som forutsetter at man skal lese tjukke manualer og som har uendelige muligheter som 98% av brukerne aldri bruker (som f.eks. Microsoft Word). Kollega Arne Olav Nygard (ex-norsklærer - nå stipendiat ved UiS) og jeg slo oss eksempelvis løs med mobilkamerafilmfestivalen ved Bryne vgs og Forus vgs for halvannet år siden der vi eksperimenterte med basic videoteknologi (les mobilkameraer) kombinert med nettbasert redigering og publisering ved hjelp av Jumpcut.
Etter å ha visa-overført 800 kroner til Datakjeden, landet et Creative Vado- kamera i postkassen. Kameraet veier ca 100 gram, og dere får et lite inntrykk av kameraet både ved videoen jeg har lagt ut + youtube-presentasjonen. Merk at jeg som mac-bruker måtte konvertere filmen ved hjelp av iSquint før jeg kunne klippe litt i den i iMovie. Dvs. - det er kvalitetsforringelse i flere omganger (den komprimeres ytterligere før den havner på bloggen)....
Jeg har nevnt uttrykket webengler før. Jeg skrev om problemet med å få konvertert/brukt filmfilene fra Vado-kameraet på bruker-foraet til Mac1, det tok et par timer før de første svarene plinga inn på mailen min.
Nå må jeg løpe ned til kjellerstua for å se på "Vil du bli millionær" - jeg har lovet datteren min å se på - hun er nemlig publikum idag. Det jeg ikke rekker, å si noe om akkurat nå, er det mest interessante. Hva kan dette brukes til i norskfaget? Se forøvrig denne youtube-presentasjonen også.

1 kommentar:

jeanette tranberg sa...

Jøss - det var jo rett så bra. Hyggelig å se deg live også :)

I norskfaget? Nå kjenner jeg ikke pensum i vgs så godt, men jeg har alltid drømt om å lage en lokal podcast med elever. Hva med en lokal vodcast? En slags nærvideo (ikke nærradio altså men i samme form :)... Da kan man putte inn det meste. Både formidle norsk historie til bygdas innbyggere, og i motsatt retning. La bygdas innbyggere formidle sine historier - litt journalisttrening rett og slett. Kan være tverrfaglig og selfølgelig, eller et samarbeid med flere studieretninger. Men nå tok jeg litt av kanskje - det var jo norskfaget ...
Uansett - lykke til. Blir spennende å se hva du kommer opp med.