søndag, september 21, 2008

Bokanbefaling: Espen Andersens Forventninger, flyt og feedback: Hvordan drive offensiv, involverende diskusjonsundervisning


Espen Andersen ved BI har skrevet en interessant bok om undervisning. Selv om boka kanskje først og fremst er et innlegg om hvordan lage god prestasjonsfremmende undervisning i høgskole- universitetssektoren, er den interessant også for oss i videregående skole.
Boka kan lastes ned gratis eller bestilles som papirutgave.
Han nevner bl.a. at han hyppig bruker korte obligatoriske innleveringer der studentene har korte notat med utgangspunkt i litteratur Andersen forventer at de skal ha lest. Han sier faktisk at han opererer med dette før hver forlesning, og at disse skriftlige innleveringene gir han et godt datagrunnlag for "deltakelseskarakter , særlig for flinke studenter som ikke sier mye i klassen" (s. 24). "Inntil halvparten av studentens karakter vil avhenge av hvor mye vedkommende bidrar med i diskusjonen, og hjelper sine klassekamerater." (s. 27) Dette må kreve stor grad av struktur og oversikt fra forelesers side.
Det vil si at studentene før hans forelesninger har en klar oppfatning om hva som skal skje, at de har et felles teorigrunnlag å gå ut i fra. Jeg tror mine elever i stor grad kommer helt uforberedt. Det har noe med generelt lave forventinger på alle hold, og at elevene har for mange undervisningstimer (idrettselevene min har 35 undervisningstimer, påbygg 30). Har de hulltimer, ser de på dem som totalt bortkastet. "Noen studenter mener at forelesers oppgave er å servere pensum slik at de kan ta gode notater og slippe å lese pensum på egenhånd. For meg blir dette litt som den gamle definisjonen av en forelesning som ”en måte å overføre foreleserens notater til studentens uten å passere hjernen til noen av dem.” " (s. 28) Jeg tror vi kjenner oss igjen her. Vi kan være fristet til å lage kontrakter med elevene om at vi skal forvente lite eller ingenting av dem, og at det viktigste er at timene glir lett og motstandsløst. Krevende lærere i vgs. kan få store problemer med elever, foreldre, til og med med kolleger og egen administrasjon. Andersen understreker at pensum ikke bare er det som står i bøkene, men det som står i avisene, det som kommer opp i diskusjonen og det som han foreleser. Det slår meg at elevene bekymringsløst gir beskjed om kjøretimer og alle mulige grunner for at de ikke kommer, må gå tidlig eller komme seint, det spiller ikke noe rolle. Kanskje fordi deres erfaring er at det er nok å lese på de 40 sidene med pensum kvelden før prøven.
Så en digresjon til slutt; det har vært en del fokus på hva spesielt kvinner bør ha på seg i jobbsammenheng, men her noen tips til mennene: Mannlig norsk foreleseruniform ser ut til å være jakke, khaki-bukser og en farget skjorte, med variasjoner. Selv foreleser jeg (nesten) alltid i dress eller dressjakke/bukse med strøket skjorte og tversoversløyfe. (s. 31)

Les boka, og legg bloggen til Espen Andersen inn i din Google Leser.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for tipset - jeg leste om boka på EAs egen blogg, men tenkte ikke der og da på hvor relevant den kunne være for vår egen praksis. Nå har jeg brukt et par timer på å skumme gjennom, og det er jo først og fremst veldig inspirerende med en slik vilje til deling av egen undervisningserfaring. Jeg tror også en del av tipsene kan brukes av oss i vgs, selv om han har et litt annet klientell; han understreker jo flere ganger at han stiller så tøffe krav som han gjør fordi høyere utdanning "ikke er noen enhetsskole"!

Dette med korte innleveringer og krav til å ha lest ting på forhånd er interessant. Jeg sliter med tolkningen av begrepet "summativ vurdering" og det som kan virke som en tolkning ovenfra om at det ikke skal stilles krav til innsats, og at bare den endelige kompetansen ved slutten av et kurs skal vurderes. Hvor bokstavelig skal slikt tas, og hvordn forener vi det med den type krav som EA stiller til sine studenter?

Espen sa...

Takk for hyggelig anbefaling, og morsomt at boken kan inspirere også i videregående skole.
Jeg tror faktisk ikke det er noe i veien for å kreve litt foreberedelse i VGS også - og jeg kan ikke helt forstå at man trenger dekning i regler eller annet for å gjøre det. Lærere har betydelig personlig autoritet, og jeg synes godt de kan bruke den. De fleste studenter liker faktisk at det blir stilt krav til dem - og idrettsfolk vil jeg vel tro ikke er annerledes der. Hvis du mener forberedelse til hver time er et krav for god standpunktkarakter, så er det jo det - dersom du lar deltakelse i timen være et av vurderingskriterieen. En dårlig forberedt student vil jo ha dårlig deltakelse i diskusjonen - og dermed setter man karakter ut fra kunnskaper og ikke innsats.