onsdag, august 20, 2008

Når ting fortsatt ikke virker

Det er ikke så veldig lenge siden datamaskinene lærerne brukte stod på et eget rom, og jeg måtte bruke list og lempe for å lure maskinene inn til på lærernes arbeidspulter. Men det var før og ikke nå. Rett før skolestart skulle lærermaskinene oppgraderes og skiftes ut - og en uke etter skolestart virker det de nye flotte maskinene fortsatt ikke. Elevenes bærbare maskiner - og det trådløse nettverket fungerer - og min private macbook fungerer utmerket - men altså ikke lærernes. Forklaringen er at datagutta på jobben ikke har fått de skriptene fra fylket som de bruker for å administrere et stort antall maskiner osv osv osv - en dårlig start for det digitale løftet.
Selv om infrastrukturen virker mer stabil, nettverket raskere osv osv. synes jeg det fortsatt går for mye tid vekk på ting som ikke fungerer som det skal. Jeg har brukt tre timer i kveld på å forsøke å finne ut av hvorfor jeg ikke får til å eksportere keynote-presentasjoner til et podcast-vennlig format. Når jeg søker i alle forumene der webengler og fortvilte brukere søker sammen, får jeg beskjed om at jeg må nedgradere quicktime-programmet til forrige versjon - så ligger det sinnrike forklaringer hvordan dette skal gjøres med masse advarsler om at gjør man det - så tukler man med følsomme systemfiler - og skriver man litt feil - så kan man risikere at alt går i stå. Så desperat er jeg ikke. Jeg venter på fixen fra Apple.
Men prosjektet er ganske besnærende - som lærer holder jeg ustanselig miniforlesninger - elevene henger med kanskje 20-30 minutter - så må vi gjøre noe annet. Jeg ønsker i og for seg å fortsette med å forelese - men jeg ønsker i tillegg å tilby dem forelesningen som podcast med lyd og bilde, og jeg har som ambisjon å forsøke å produsere 1-2 i uka - parallelt med at jeg foreleser. Men jeg må bare finne det enkle verktøyet som fungerer - og jeg må finne den enkle måten å distribuere det åpent - FORT!
Etter tre timers fikling ble det heldigvis tid til en kveldstur rundt Melsvannet (bildet)

3 kommentarer:

Ingunn sa...

Du er ikke den eneste. Jeg har prøvd å innstallere Flash Player på min nye bærbare, men av en eller annen grunn går det ikke. Internet explorer har også forsvunnet. Jeg føler meg som en idiot, men alt annet er jo i orden, så ikke vet jeg!Må visst innom IT igjen i morgen.

Unknown sa...

Dette er kanskje feil sted å skrive dette, men det er egentlig et svar til Ingunns problem... tror jeg. Men siden det er flere som opplever samme problem, så tar jeg sjansen :-).

Ut fra det du skriver tolker jeg det som om du bruker Firefox som nettleser. For å få installert Flash Player, må du lokalisere mappen du laster ned til og åpne den. Så lukker du alle Firefox-vinduene (også nedlastvinduet) du har åpent. Dobbelklkikk på den nedlastede filen, så vil installasjonen fungere... det har den i hvertfall gjort hos meg og på andre maskiner hvor jeg har blitt tilkallt for å hjelpe.

Ingunn sa...

@anita: takk for forslaget. Jeg gjorde som du sa, men dessverre så fungerte det ikke. Jeg skal få reinnstallert pc-en i morgen, så begynner jeg forfra.