søndag, august 17, 2008

Å holde orden på det

Jeg skifter vel som mange gjør pc 2-3 hvert år (gjerne på den måten at noen i familien min overtar den gamle), og jeg liker å tro at å organisere egen kunnskap digitalt er å foretrekke framfor papir og ringpermer. Det er faktisk slik at jeg på min skole med nå videokanon i hvert rom, alle elever (nesten) med pc, et nett som er oppe og går, og læringsplattform, nesten aldri kommer med oppkopierte papirer verken for meg selv eller elevene.
Når jeg forbereder nye emner, leter jeg på a. harddisken b. på læringsplattformen c. på google dokumenter hva jeg har liggende og etter hvert mer og mer; på egne og andres delicious-bokmerker. Noen av oss har dessuten kjøpt eksterne harddisker der vi har lagra hundrevis av gigabyte og/eller brent store mengder DVD-er. Jeg ser etter powerpointer, etter bakgrunnsnotater, etter undervisningsopplegg (eks. ideer til filmer). Eksempelvis skal vi denne uka starte opp med både språkhistorie og urfolkproblematikk i begge 3. klassene mine, og jeg jobber parallelt med tilsvarende modul for NKS. Men - noe ligger her, og noe ligger der. Og det blir rett og slett litt tilfeldig hva jeg finner igjen. Det er her et eller annet som bør kunne organiseres bedre.
Uansett - stoffet må nylages, tilpasses og endres, og noe av stoffet skal elevene - og ikke jeg - lage sin struktur på.
Når man ender opp med dubletter og varianter av filer, er det ikke lett å holde styr på hva som er mest oppdatert. Som (fersk) mac-bruker, vurderer jeg jeg apples "time machine" som trådløst oppdatert og tar backup av filer og systeminnstillinger, varianten som tar en terabyte (første gang jeg opererer med så stor lagringsenhet - husker de første harddiskene gjerne tok 20 megabyte!!!), koster ca 4000 kroner. Det kan diskuteres hvorvidt det er dyrt, min tid er også dyr. Hvis jeg sier at 1 arbeidstime for meg er verdt 500 kroner, tilsvarer tidsmaskinen 8 timers arbeid.
Likevel - hva bør bli bedre her?
a. jeg bør bli enda flinkere til å publisere på web - jeg har ofte glede av det kolleger som Jon Møller har lagt ut. Han har ikke lagt på sin harddisk, han har ikke gjemt det på læringsplattformen - det ligger UTE, tilgjengelig for meg.
b. Jeg bruker Wikipedia HELE tida - det er der - det vokser, det er ikke skjult bak krav om brukernavn og passord. Vi bør bli enda flinkere til å jobbe kollektivt. Vi sitter fortsatt på hver våre tuer - med våre wikispacer. Jeg bør ta ansvar for Wikipedia-tekstene, bruke noe av min tid på å gjøre dem bedre. Tekstene som idag produseres av enkeltindivider og som er publisert på nett, kan bære preg av hastverk, kan bære preg av at det er noe som er lagt ut i hyrten og styrten. Jeg tror det kan bli utrolig mye bedre i det øyeblikket vi samarbeider.
(Bilde: CC Spreeblick)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har alltid hatt en pinlig nøye bruk av filer - sørget for at jeg ikke har flere kopier osv. Så store problemer har jeg i grunnen aldri hatt, det verste var under arbeidet med hovedoppgaven, da gikk det litt i surr noen ganger.

Men altså - i år: ny variant. Jeg har fått en pc med Vista, vi har server på skolen der vi sterkt anbefales å oppbevare filene våre, og jeg har en pc hjemme. (Så lenge den lever). Det jeg har gjort nå er følgende: Alt mitt arbeid ligger på skolens server - en nettverkstasjon. Denne har jeg satt opp som tilgjengelig offline - dvs at den kan synkroniseres. Det kan stilles inn til å gjøres automatisk, det har jeg ikke gjort enda. I tillegg har jeg satt opp en minnepinne som "koffert" (en etterlevning etter tidligere windowsversjoner), som synkroniseres mot den samme mappen, men her har jeg valgt ut bare noen sentrale mapper, ikke alt sammen. Denne kan jeg ta med hjem og bruke som arbeidsdisk, tenkte jeg.

Jeg har lite eller ingenting lagret på nett (det ligger masse på itsl, men det meste unntatt tester og undersøkelser har jeg også lokalt), så problemstillingen der er i grunnen ikke så aktuell.

Jeg testet også ut et par synkroniseringsprogrammer i fjor, der det beste var GoodSync, men det gikk ut og måtte kjøpes. Det jeg brukte resten av året var SyncBack, som var greit nok.

Rolf K. Baltzersen sa...

Jeg hr helt enig med deg i at altfor mange bare holder på innenfor sin egen wikispace. Jeg tror nok en kombinasjonsløsning er det beste. Noe av det elevene lager i wikispaces bør også tilpasses artikkelformat i Wikipedia eller wikibøker