søndag, januar 11, 2009

Til inspirasjon for fordypningsemnet i norsk

Jeg regner med at en del elever kommer til å ta fordypningsemner (norsk vg3) som minner ganske mye om det tradisjonelle særemnet (sammenlikning av 2-3 romaner osv.) Jeg forsøker å bearbeide elevene til å tenke alternativt. Eksempelvis:
a. lag en musikkvideo
b. lag andre former for sammensatte tekster.

Via bloggen til Bård Vegar Solhjell, kom jeg over bloggen til Pål Julius Skogholt som har lagt ut to Youtube-videoer som kan være til inspirasjon.
Klipp og lim
i Trondheim har laga en artige filmen med manus av Are Kalvø.


Video nummer to er om Jenten frå yttersia på Senja.

1 kommentar:

hilde melby sa...

Jeg har oppfordret til det samme, men jeg vet at det hos meg kommer inn litteratur- og filmanalyser. Det blir spennende å høre hva elevene dine kommer fram til. Kanskje får vi se noe av det også, dersom de selv gjør det tilgjengelig?