mandag, april 23, 2007

Å lese bøker på mobiltelefonen


Bjarne Buset informasjonssjef på Gyldendal har en interessant artikkel om hvordan vi kommer til å lese i framtida i anledning verdens bokdag, det er interessant også for oss som er involvert i NDLA. Tankene han kommer med er interessante, ikke minst fordi det er en sentral person i forlagsbransjen som kommer med dette. Buset har sju påstander.
  1. Vi vil lese stadig mere på skjerm og til slutt vil vi foretrekke det
  2. Vi vil lese stadig mer
  3. Ebok-mediet som vil slå gjennom, vil være mobiltelefonen
  4. Førsteutgaven av framtidas roman vil fortsatt være i papirformat
  5. Papirbok er smart, eboka vil bli enda smartere
  6. Oppslagsverk og pensumbøker vil etterhvert kun foreligge digitalt
  7. Også ebøker vil koste.
Kanskje jeg må revurdere min tro på at litterære tekster i norskfaget, må/bør foreligge som trykte antologier?
Det er videre interessant at Nasjonalbiblioteket i samarbeid med NFF, Forfatterforeningen, Forleggerforeningen, Norsk kritikerlag og forvaltningsorganisasjonen LINO lanserer en ny tjeneste som blant annet gjør det mulig å lese hele bøker på nettet, selv om de fortsatt er beskyttet av opphavsretten . Utvalget er ganske snevert foreløpig (for å si det mildt - noen halvobskure dokumenter om "Nordområdene"), men det viser en viss vilje til å digitalisere og tilgjengeliggjøre materiale. Les forøvrig Dagbladet om hvordan japanerne har begynt å bruke ebøker.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei !

Denne kommentaren hører egentlig ikke hjemme her, men satser på at du leser den (og svarer) siden dette er det nyeste innlegget.

Jeg har nettopp blitt utsatt for det samme som du ble i fjor (i følge denne bloggen), nemlig vunnet i schsen-lotteriet (1 mill euro).

Har ikke villet gi noen opplysninger til dem, i det jeg regner med at dette er svindel.

Hvordan gikk det med deg ?? Regner ikke med at du fikk utbetalt noe...?:)

Mvh
Hans

Leif Harboe sa...

jeg tror jeg er heldigere enn Heldige Anton for jeg får denne type meldinger ca en gang i uka