tirsdag, mars 17, 2009

Nye og gamle eksempeloppgaver, men slutt på eksamen?


Utdanningsdirektoratet fjerna etter en viss tid enkelte eksempeloppgaver i norsk (for Vg1, 2 og 3), men jeg konstaterte idag at de nå var lagt ut igjen. I tillegg hadde de lagt ut ett oppgavesett til (sett F), noe som passer dem godt som skal koke sammen noen skriveoppgaver for de siste skriveøktene.
I tilfelle de skulle komme på å fjerne dem igjen (man vet aldri), kan det jo være et poeng å lagre oppgavene på egen server.
Men så tipser Magnhild Hakestad på Twitter om at Solhjell ønsker å sette igang alternative vurderingsordninger som gjør at vi kanskje ikke trenger disse eksamenssettene etterhvert.
"Tanken bak mappevurdering er at arbeidet elevene gjør i løpet av et år samles og vurderes anonymt av en ekstern sensor. Det er allerede flere skoler som har tatt i bruk mappevurdering, men til nå har mappene kommet i tillegg til ordinær eksamen." står det å lese i Dagbladet. Men vil en kunne legge inn sammensatte tekster? Vil elevene kunne bruke sine blogger, eller er dette "flate tekster" som skal gjemmes i læringsplattformen?
Jeg slipper ikke helt jubelen løs - så lenge jeg skal sette tre karakterer i norsk, har jeg ikke kapasitet til å hive meg over "mappevurdering".

5 kommentarer:

grønnblyant sa...

Solhjells innspill er jo skremmende upresist. Mappevurdering er en arbeids- og vurderingsmetode med "løse kanter" som byr på mange feilkilder i forhold til en nøytral og anonym sensur. Og hvor blir det forresten av den ikke så lite omtalte parolen om sluttvurdering? Og: Hva er nå egentlig så hårreisende uakseptabelt med å anta at faglærernes standpunktkarakter er den best funderte sensur?

Leif Harboe sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Leif Harboe sa...

Som mangeårig sensor har jeg ingen illusjon om hvor reliabel sentralgitt eksamen er. Så akkurat der er vi enig tror jeg. Ellers vil jeg ikke uttale meg veldig mye om forsøket som Solhjell ønsker å invitere til før jeg har hørt mer om det.

Marita sa...

Jeg leste også om det på nettsidene til Utdanning. Jeg synes egentlig alt er skremmende upresist, men er ikke mappevurdering den optimale vurderingsformen sett med sluttvurderingsøyne? Da kan de jo forbedre alt i et helt år (eller kanskje i norsk - i 3 år x 3 karakterer x et antall tekster (håper det blir elevenes ansvar å holde struktur)), eller de kan bestemme seg for at de vil levere alt i mai, så da sitter vi der, med mappene. Men man må nok kanskje lage en form for kvalifisering gjennom året med noen frister som ikke er fleksible. Og så synes jeg det er rart at Udir drar på Norgesturne og informerer om nye eksamensformer mens man egentlig vil noe helt annet, og burde man ikke da fått til det fra starten av i Kunnskapsløftet? Nei, jeg har mange spørsmål for tida, og skjønner ikke helt hvor vi skal med kompetansemål, vurderinger, karakterer, samtaler osv. Men, med en karakter i norsk og en mappe som kan inneholde alt fra sammensatte tekster til andre mer skriftlige tekster i ulike sjangrer tror jeg ville vært bra. Men, ikke før vi får en karakter!!!

Anonym sa...

Mappevurdering betydde i hvert fall for meg personlig i sin tid en del søvnløse netter og noen desperate glass over bunkene (må jeg dessverre innrømme).

For ekstern sensor også blir det ikke nå lenger 1 - en - enkelt eksamensbesvarelse å vurdere pr. kandidat, men en hel mappe med tekster som hun vel egentlig ikke vet hvem som har skrevet, eller?

Internett er for øvrig et ord noenhver bør merke seg når man snakker om vurdering av tekster... Og tekster som ikke har vært gjennom en plagg-kontroll, må vel googles de da? Tiden går ikke, sier afrikanerne, tiden kommer...

Kanskje eksamen også blir lokalgitt og dermed en del av årsverket til læreren - da slipper Kristin Halvorsen den utgiften også! Og hele mai, ja kanskje hele mars og april også kan uforstyrret brukes til det denne tiden på året skal brukes til for unge mennesker: russetid!

Av og til beveger norsk skole seg fremover, men her går det i stormskritt!

Hilsen knutse - hjemmeside: www.knutmichelsen.no