mandag, mars 02, 2009

Eksempel på videopodcast


Videopodcastene til Grethe Melby som jeg oppdaget på Del&Bruk-nettverket er dobbelt interessante:
a. hun viser hvordan en videopodcast kan se ut (hun forteller at hun bruker Keynote (for mac), eksporterer som quicktime, og etterredigerer i Garageband)
b. hun har faktisk laget korte og konsise videopodcaster som jeg mener noen av mine mest interesserte norskelever IDAG kan ha stor glede av , elever som jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke "gir nok". Hun tar i disse podcastene for seg ganske teoretiske mediefaglige begreper på en veldig pedagogisk måte .
Jeg synes dette er et godt eksempel på hvordan man ved hjelp av podcast har mulighet til å differensiere undervisningen.
Videopodcastene finner du her på Blip.tv.
Jeg tror faktisk at dette kan ta litt av selv om ikke alle er så drevne med presentasjonsverktøy som Grethe.
ars techica står det idag å lese:

Study: class podcasts can lead to better grades

Students perform better on tests when they use podcasts to take notes—better, even, than simply going to class. Though a recent study stops short of saying podcasts can replace classes, it shows that they can be extremely useful in supplementing lectures.

2 kommentarer:

Marita sa...

Supert, takk for tips! De så veldig fine ut, og fint å lære mer om dette. Kjekt å se hvordan hun velger å gjøre dette, og helt sikkert smart med et manus.

lektormelby sa...

Det er ganske flaut å innrømme det, men jeg det var først da jeg gjorde et bildesøk på google med mitt eget navn at jeg oppdaget at jeg hadde fått positiv omtale her.

Men altså: Jeg bruker manus, og har innsett at castene må være korte skal de fungere. Ønsket er ikke at de skal erstatte "tavleundervisningen", og jeg liker godt å bruke et bilde som referer til nettopp tavlen ikonografi - her er et grønt, med svamp, linjal og kritt.

og så har jeg lagt på et lavt kontentum av bølgesus fra Fijii-øyene og fuglekvitter fra hele verden rundt om - hentet fra freesound.org - for å manipulere mottaker til å slappe av og kose seg;-) hmm - vi får håpe at det virker.

Jeg embedder dem i it´s learning, med tilhørende test 2.0. der de fleste spørsmålene er multiple choice, men enkelte spørsmål er åpne, så eleven må svare med egne ord.

Poenget er at elevene skal se gjennom dette før den aktuelle timen, og med testen ligger det jo en kontrolldimensjon - jeg ser hvem som har gjort leksen, og hvem som ikke har gjort den. Det gir meg mulighet til å følge opp disse spesielt så de henger med.

I tillegg har jeg et par elever som av ulike grunner ikke kan være fysisk tilstede i timene, og her fungerer videocastene som et felles utgangspunkt for dialog om elevenes faglige utvikling.

I tillegg deler jeg faget med en annen lærer, og jeg deler dette med han. Slik vil elever som har ulik lærer i samme fag på samme trinn ha noe som er likt - i tillegg til boka.

Jeg sparer ikke tid på dette (i alle fall ikke ennå) for det tar tid å lage disse videocastene. Mye tid. Men det jeg får igjen er tid i klasserommet - som i større grad kan gå til dialog elevene seg imellom og med meg - og i mindre grad til at jeg holder monolog fra tavlen. Når jeg sier "i større og mindre grad" så mener jeg nettopp dette - jeg må gjenta at vi ikke snakker om noen erstatning her. Bare mer kompleksitet og variasjon. Og det tror jeg er bra.