fredag, mai 23, 2008

Smart bruk av Delicious


Jeg sitter og skriver på 10 moduler for NKS, og det er en ganske morsom jobb (til nå i alle fall). Dessuten er den eksempel på at det jeg lager i en sammenheng, kommer til nytte i nye sammenhenger. Eksempelvis vil jeg bruke mye av det jeg lager nå i forbindelse med opplegg for 3. påbygg til høsten. Så jeg får dobbelt betalt kan man si.
Men nå til poenget, Delicious er et veldig rasjonelt verktøy for å holde styr på de nettbaserte ressursene som jeg ønsker å tipse NKS-studentene om. Aktuelle nettsider tagges med nks1, nks2, nks3 osv. For dem som ikke har vært borte i Delicious, er dette det vi gjerne kaller for "sosial bokmerking". Finner jeg en nyttig side, lagrer jeg nettadresse, opplysninger om ressursen og tagger (søkeord) på min delicious-konto på nettet. I utgangspunktet kan alle se hvilke sider jeg lagrer, jeg ser det som et poeng at vi deler med andre ressurser som er interessante.
Når en student jobber med modul 2, vil han/hun få oversikt over aktuelle ressurser, ved å gå inn på http://del.icio.us/leifhar/nks2. Det gjør at jeg ikke behøver å oppdatere selve modulene hver gang jeg finner en nyttig webside ettersom listen over eksterne webressurser oppdateres dynamisk. Dette tror jeg vil være smart i forbindelse med all undervisning der vi skal håndtere og distribuere oversikter over aktuelle webressurser. It's just delicious!
Takk til Arne Olav Nygard som for lenge siden tipsa meg om denne muligheten. Takk også til Yahoo som eier Delicious og som foreløpig ikke har latt seg kjøpe opp av Microsoft.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg skulle bare prøve del.icio.us for noen måneder siden. Skulle bare se hva det var, liksom. Nettverks-delen av det har enda ikke overbevist meg, men konseptet med taggingen frelste meg på få dager. Del.icio.us kombinert med tilhørende add-on for firefox er aldeles genialt. Jeg tagger også med fag, men ser at jeg nok kan bli flinkere og mer effektiv i den prosessen.
F.hamre

Unknown sa...

Takk for tips! Skal sannelig prøve noe slikt!

Ingunn sa...

Jeg bruker også delicious mye, og finner stadig gode tips fra blant annet deg, Leif, i nettverket mitt.