torsdag, april 29, 2010

Så kom det da til slutt - NRK skole


Endelig! Jeg har ved flere anledninger hørt representanter for NRK snakke om satsningen på et stort klippbibliotek, og jeg synes det det som finnes på NRK skole sine sider nå begynner å bli svært interessant.
Min eneste innvending går på at de ikke legger til rette for nedlasting. I skrivende øyeblikk bufrer og bufrer filen jeg heldigvis ikke hadde planlagt å bruke i klasse, men som jeg rett og slett ville se selv. Om det har med min Mac, med skolens nettverk eller NRK-serverne å gjøre vet jeg ikke. Uansett må jeg som lærer kunne regne med at en i det øyeblikket en vil vise et klipp for elevene, så fungerer teknikken selv om en selvsagt kan legge ut klipp som lenker slik at elevene kan se det når det passer dem.

Dette sier NRK om sin egen skoletjeneste:

NRK Skole gir deg klipp fra NRKs innholdsrike TV- og radioarkiv. Alle klipp er knyttet opp mot læreplanen og Grep.


NRK Skole er et annerledes undervisningtilbud. Her er TV- og radioklipp fra NRKs arkiver gjort tilgjengelig for norske elever og lærere i grunnskolen og videregående skole.

Klippene er søkbare og knyttet opp mot læreplanenes kompetansemål og den elektroniske databasen Grep. Dermed kan du enkelt finne aktuelle læringsressurser.


Dette er en unik tjeneste som bare NRK med sin lange kringkastingshistorie og sitt omfattende arkiv kan tilby. NRK Skole lages i samarbeid med Kunnskapsdepartementet, Kultur- og kirkedepartementet og Utdanningsdirektoratet.

.......
Personene du møter i klippene er samlet i en alfabetisk oversikt, sortert på etternavn. Klikk på bokstavene øverst for å finne riktig person.

2 kommentarer:

EinarB sa...

Jeg er enig med deg, dette er virkelig en artig og interessant ressurs!

Når det gjelder nedlasting, kan du for eget bruk anvende programmet DownloadHelper til å lagre en lokal kopi på egen pc. Filen som lagres er i MP4-format, og har god kvalitet. Diskforbruk er cirka 10 Mb pr minutt.

Leif Harboe sa...

Ja, det er ulike måter å lage en lokal kopi på. Synd at NRK antakelig pga rettighetsmessige årsaker ikke legger tilrette for dette.