fredag, februar 12, 2010

Virkeligheten som materiale - Knausgård


For en gangs skyld har man en ganske levende og engasjert litterær debatt som det bør være mulig å trekke elevene inn i. Jeg tenker selvfølgelig på debatten rundt Knausgård.
Jeg kopierte opp noen sider av boka (bind 1) - bare slik at elevene får en følelse av hva tekstene går ut på. Så snakket vi om disse sidene. Jeg informerte om bruken av såkalte "levende modeller".
Jeg vil gjerne høre om hvordan de ser på denne måten å skrive på, og det er jo fristende å høre om hvordan de tror de selv vil opplevd å bli skildret og beskrevet, eventuelt på en negativ måte hvis en venn eller et familiemedlem var forfatter.
Tilslutt bad jeg elevene finne anmeldelser av bøkene, og notere seg hva anmelderne liker og hva de eventuelt måte mislike. Aftenposten har forøvrig en oversikt over noe av det som er skrevet om bøkene her (se skjermdump)

1 kommentar:

Anonym sa...

Takk for en glimrende idé. Jeg tro jeg bruker den som en slags skriveoppgave. Det kan jo være eksamensrelevant...