lørdag, november 08, 2008

Hvis Welhaven og Leonardo da Vinci hadde blogget?


Elevene har på vegne av ulike historiske personer skrevet blogginnlegg. Her tror jeg vi er inne på noe spennende, storytelling, en form for rollespill. Skritt to er (elevene vet det ikke), at "deres personer" skal kommentere andre historiske personer.
Hvordan kan vi ta dette videre? Hvordan kan spillet utvikle seg? Hvordan kan jeg trekke inn historiefaget, geografien, Google maps, Google Earth, videoblogging?
Eks. 1 Welhaven
Eks 2 Leonardo
Elevene synes sikkert det er spennende hvis dere legger igjen en hyggelig kommentar på bloggen deres.
....
Ingunn har alt rukket å tenke videre her.

3 kommentarer:

Ingunn sa...

Spennende! Jeg gleder meg til å følge utviklingen. For noen flinke elever du har - eksemplene du viste frem er jo helt supre. Dette burde man opplagt kunne samarbeide med historielæreren om? Hva med f. eks å lage en tidslinje over personens liv, knyttet opp mot sentrale historiske hendelser? Både mikro- og makroperspektiv på historien. Jeg ser for meg at en kunne lagd et helt fordypningsemne ut av et prosjekt som dette, med tekstanalyse, dramatisering (f.e ks. videointevju a la Robinson-ekspedisjonen), egne tekster inspirert av foreleggene etc.

Guttorm Hveem sa...

Både Welhaven og Leonardo har vel drive litt reiseverksemd. Det kan ein jo leggje ut i google maps eller liknande. Wikimapia.com er jo eit alternativ.

Kvar ser me "spor" etter Leonardo i dag?

Alle stadsnamn frå Shakespeare er lagt ut i google earth, trur fila skal liggja her.
Søkjer ein på "Da Vinci" så får ein opp desse resultata

Anonym sa...

Kjempeide! Har selv ofte brukt lignende dagbokoppgaver, men initiativet til å løfte det til blogging, ja, det kjøper jeg!

Mvh Rune (teachertalk.no)