fredag, mars 30, 2012

Norsklærer med dårlig hørsel

For halvannet år siden skrev jeg om det å få dårlig hørsel og sammen med det tinnitus, og for å så det slik - jeg har dessverre ikke opplevet noe bibelsk mirakel siden jeg skrev dette. Jeg håpet jo i det lengste at spesialisten jeg gikk til et par måneder etter at innlegget ble skrevet, skulle fikse opp i det, men den gang ei. Jeg har fått et høreapparat som gir noe bedre balanse i lydbildet, selv om jeg fortsatt må be elevene vinke og ikke bare rope hei lærer, når de vil spørre om noe. Høreapparatet demper også øresuset, selv om det vel ikke i særlig grad gjør at jeg hører bedre på det dårlige øret.  Som avdelingsleder og lærer har jeg hatt kollegaer som har slitt med det samme, noen i mye alvorligere grad enn meg.  Jeg har i alle fall blitt klar over at klasserommene er forskjellige, akkustikk og romklang gjør at jeg synes noen rom er elendige, mens andre er bedre. Pauserommet i spisepausen velger jeg stort sett vekk, det er ubehagelig mye støy, og det er ikke bare jeg som velger det vekk heller. Det er slitsom å hele tida be folk gjenta det de har sagt, men å gjette på at man har oppfattet rett, er også en strategi som heller ikke er å anbefale.
Når jeg skriver om dette, er det fordi dette er en del av manges lærerhverdag, og det kan bli din hverdag også. Jeg synes forøvrig elever og andres bruk av ørepropper og mp3-spillere er ganske skummel. Snart må vi sitte og rope til hverandre alle.
Akkurat nå har jeg et akutt problem med tett øregang. Det gjør at jeg hører enda dårligere, at jeg er svimmel, og jeg har tidligere i den forbindelse prøvd alternativ behandling i form av "ørelys", vil nok oppsøke heilpraktikeren hvis hun ikke har dratt på påskefjellet. Jeg har ikke lyst til å få stempelet "han som hører så dårlig", men Tomis innlegg om akkurat det samme, var en trøst for meg. Sosiale medier er nyttige når man trenger hjelp, råd og trøst fra andre som har erfaring med de samme problemene.

Ellers da?
Det har vært sabla travelt  de siste 3-4 månedene for å si det sånn (eksamener, avslutting av manus, jobb og kursing), jeg sitter og ser på elevene mine som skriver sin kanskje siste nynorsktekst (velger antakelig å sette av en dag i påsken til å få dem rettet og kommentert), men det er vår i lufta, golfsesongen er i gang, salsafest hos gode venner i kveld, og det er mye å glede seg over likevel.
God påske!

Ingen kommentarer: