Hvorfor nettbrett? De er lette, de starter med en gang jeg åpner "lokket", og jeg får gjort det jeg skal i klasserommet. Dessuten er batteriet så godt at du slipper å instinktivt se deg om etter stikkontakt.
Det som gjør at jeg nå kanskje vil begynne å ta med iPaden i stedet for min (private) laptop, er at jeg nå enkelt kan styre presentasjonene jeg har laget ved hjelp av mobiltelefonen (en iPhone). Jeg er helt avhengig av å kunne bevege meg i klasserommet når jeg bruker presentasjonsverktøy. Det er forøvrig ett eksempel på hvor glatt ting kan fungere sammen når man har Apple-produkter. Vi snakker på godt og vondt om Apples "økosystem".
Ok - hva trenger du og hvordan gjør du det når det gjelder presentasjoner. Jeg lager presentasjonene mine i Keynote ("Powerpoint for Mac") på Macen. Man kan lage presentasjoner på nettbrettet og, men produksjon av mine presentasjoner er såpass kompliserte at jeg ikke ser noe poeng å forsøke å gjøre det på Keynote for iPad. Presentasjonene overføres til iPaden ved hjelp av iTunes. I klasserommet styrer jeg presentasjonen med mobiltelefonen ved hjelp av blåtann/bluetooth.
Presentasjonen jeg viser som eksempel her, er diger. Den er på over en gigabyte. Grunnen er at jeg snakker om reality-tv, og jeg bruker da mange filmklipp. Prosessoren til iPaden er imidlertid så kraftig at den takler også medierike presentasjoner rimelig godt. iPad "3" er i så måte enda kraftigere. Likevel kan det være et poeng å ha forholdsvis korte filmklipp, og gjerne dele presentasjonen opp i to deler.
Det som har avholdt meg fra å bruke iPad i klasserommet har likevel først og fremst vært fravær av en god fjernkontroll, men det ser nå ut til å være løst (takk for tips, Frode Brueland). Nettbrett og telefon kobles sammen ved hjelp av blåtann, og det smarte er at jeg som jeg viser i illustrasjonen nedenfor, også får opp mine presentasjonsnotater på telefonskjermen. Jeg ønsker jo presentasjoner med lite tekst på bildet, men da trenger jeg hjelp til å huske det jeg skal si!
Min laptop veier 1 kg, hadde jeg hatt en som veide 3 kg, hadde jeg definitivt kuttet ut den til fordel for nettbrettet.
Jeg mener imidlertid ikke at det er nok for en lærer å bare ha nettbrett. Når jeg sitter på mitt lærerkontor og jobber med forberedelser, retting osv. - da trenger jeg en "skikkelig maskin". Men med tanke på tida i klasserommet, det er ca 1/3 av min arbeidstid, er nettbrett der et godt og hendig verktøy som har langt flere fordeler enn ulemper. Vi er mobile kunnskapsarbeidere på vandring fra klasserom til klasserom, vi vandrer mellom hjemmekontor og arbeidsplass. Vi trenger bokstavelig talt lette verktøy. Er det mange som drar med seg en laptop på 3 kg mellom hjem og jobb? Dataene vi jobber med ligger vel nå i skyen uansett?
Til dere som har nettbrett, hva avholder dere fra å erstatte laptopen med nettbrettet i klasserommet?
(forøvrig mitt 624. innlegg på denne bloggen)
1 kommentar:
Høres helt fantastisk ut! Stasjonær på kontoret, nettbrett på farta. Skal tipse rektor:)
Legg inn en kommentar