torsdag, desember 22, 2011

Elevlogg i Google docs

Jeg bruke Google docs til å logge tilbakemeldingene jeg gir til elevene gjennom året. Dette bruker jeg i norsken, jeg har ikke brukt det i andre fag.
Jeg har et dokument for hver elev, og har på forhånd laga en enkel mal (norsk muntlig, norsk sidemål, norsk hovedmål, veiledning fordypningsemne, kommentar fagblogg).
Når jeg har fagsamtaler og skal oppsummere og gi litt tilbake-/framovermelding ved terminslutt (skriftlig eller muntlig, det vet jeg ikke)   - så har jeg en grei oversikt for hver elev.
Når jeg retter skriftlige arbeider,  bruker jeg som hovedregel word (ikke Markin da jeg bruker mac), og tilbakemeldingene "forsvinner" inn i dokumentene, og det er et sabla arbeid hvis jeg i forbindelse med fagsamtaler skal åpne hundrevis av dokumenter, nå kopierer jeg tilbakemeldingen inn i loggen samtidig som gir tilbakemeldinger i forbindelse med innleveringer og prøver.
Det handler om å ha systemer som gir meg oversikt, god arbeidsflyt og håndtere store informasjonsmengder og som er håndterbart for en som har mange elever og er i full jobb.
Noen som har andre systemer de vil dele?
Vi er ellers sårbare for hacking enten vi bruker læringsplattform eller Google docs. Jeg bruker ikke etternavn på elevene i loggene, og jeg sletter dem ved skoleslutt med mindre jeg skal fortsette å ha dem.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tips: Markin kan kjørast på Mac med Wine: http://winebottler.kronenberg.org/ eller http://www.winehq.org/