søndag, mai 24, 2009

Hva er en god arbeidsplass?


Microsoft vant konkurransen om "beste arbeidsplass" (i klassen for store selskap) fordi de gir de ansatte tillit og frihet. De kontrollerer ikke når og hvor de ansatte jobber, "så lenge de lever opp til målene som selskapet har satt for dem. Det betyr at de ansatte i praksis kan jobbe under en palme i Thailand, om de skulle ønske det." i følge E24.
Jeg tviler på om skoleverket har vært med på denne kåringen, men noe av grunnen til at jeg trives i skolen er at jeg har stor frihet. Skolen min har praktisert "bunden tid" på en fleksibel måte slik at jeg i stort grad har kunnet bestemme når det har vært hensiktsmessig å jobbe hjemme, og når det er hensiktsmessig å jobbe på skolen. Når det er sagt, synes jeg det er ganske ok å jobbe på skolen. Det er ikke noe mål i seg selv å sitte hjemme.
Jeg er usikker på hvordan Microsoft registrerer at de ansatte lever opp til de "målene" selskapet har satt for dem. Har skoleverket noe å lære her?

2 kommentarer:

Stian sa...

Hva med elevene? Norsk skole venner ikke akkurat elevene til slik frihet?

Anonym sa...

Hei Leif. Jeg tror en av grunnene til at vi har lyktes med prisen er at vi har et sterkt fokus på HR arbeid. Ikke bare friheten vi har, men en rekke faktorer som jeg tror du ville ha satt pris på. Vi bruker HR som et strategisk verktøy for å beholde og tiltrekke oss de beste hodene. Vi har hatt seminarer for både skoleledere og HR ledere i Norge. Både for at de vil lære av oss, men også for at vi skal få innspill slik at vi kan bli enda bedre. Jeg arrangerer gjerne seminar hos oss med omvisning for lærere til høsten. Ta kontakt hvis det er av interesse. Siden 6. Oktober 2008 har vi holdt til i nye lokaler på på Lysaker Torg. Vårt mål var å skape den mest moderne arbeidsplassen i Norge. Elever som er på besøk liker best måten vi får arbeide på og hvordan lokalene er tilpasset en ny arbeidshverdag..De skulle gjerne hatt det slik på sin skole, noe som flere og flere får det. Hilsen pedagogisk programansvarlig Jan Helge Luth Microsoft