søndag, april 12, 2009

Å ha noe å melde


Når man begynner å blogge, så er det kanskje mest for seg selv man skriver, men etterhvert er det noen av oss som opplever at det er andre som leser det vi skriver, og det er jo både spennende og litt stressende. Har jeg noe å si, eller - skal jeg forsøke å finne på noe å skrive?
Jeg har blitt spurt om å holde et innlegg for lokalpolitikere om bruk av sosiale medier som blogg, facebook og twitter. De er kanskje inspirert av Obama, og tror at veien til suksess ved stortingsvalget til høsten (eller er det neste høst - så dårlig følger jeg med), er at man nå melder overgang til sosiale medier og da kanskje heller slutter å skrive leserinnlegg.
Jeg var litt smigret over at Obama meldte at han ville følge twittermeldingene mine, det gjorde at jeg selvsagt meldte meg som follower av hans meldinger, men etter et par uker, var jeg fed up av meldingene som hans pr-maskineri produserte. På samme måte er jeg skeptiske til lokalpolikere som tror de her på en litt lettvint måte skal nå nye velgergrupper. Jeg er i det hele tatt skeptiske til folk som har en klart overstyrt agenda. Jeg har en politiker på min twitterliste som tydeligvis har en agenda - å bruke twitter til å skape positiv oppmerksomhet rundt sitt parti, som han forsøker å tilsløre med personlig krydder. Det er bare sløvhet at han ikke er fjernet fra twitterlista mi. På samme måte synes jeg politikerblogger som stinker av politisk korrekthet er helt uinteressante, det handler ikke så mye om man er enig eller ikke, det handler om de faktisk har noe å melde, det behøver ikke å være genialt eller originalt, og en jeg vil nevne som et positivt eksempel, ikke fordi jeg er enig i politikken til partiets hans, er Bård Vegar, , men mannen tenker høyt om ulike emner, han reflekterer og så er det selvsagt et pre at han er minister.
Selv er jeg glad for at jeg ikke har en hatt som gjør at jeg må forsvare ulike posisjoner. Og det er det er vel det jeg vil problematisere overfor lokalpolitikerne, det kan være at krav om politisk lojalitet, det at man ikke får uttrykke tvil utad eller i det hele tatt tenke høyt, være noe som gjør at bruk av sosiale medier blir svært vanskelig eller at man ikke får det man kanskje håper, en obama-effekt. Gjør du som meg som stort sett hopper over "leserbrev" skrevet av politikere?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er enig i at det er en viss fare for at mange politikere har en naiv forventning om at dette skal være en genial ny kanal for enveisinformasjon til velgerne. På den annen side er det positivt at de er nysgjerrige på de sosiale mediene. Vi trenger alle tid til å finne ut av hvordan vi best skal bruke dem.

Regner for øvrig med at du fikk med deg debatten om debatten etter Anders Brennas innlegg på TUs nettsider ("Nettdebatten er samfunnsdebatten"). Både Solhjell og Patrick Chaffey - en annen god (eks-)politisk blogger - skrev innlegg som delvis er svar på den debatten. Kanskje disse lærevillige loklapolitikerne kunne få i "lekse" å lese hva disse mer erfarne brukerne av sosiale medier mener om situasjonen akkurat nå?

For øvrig lykke til med voksenopplæringsprosjektet!

Knut Michelsen sa...

Skryt til Bård Vegar? Hvem er "Bård Vegar"? Er det kunnskapsministeren eller også andre folk i DEP? Språklig sett virker det som det er flere som er inne og svarer og skriver her under samme navn - men jeg kan jo ta feil. Og "Bård Vegar" med pappaperm(?)kan jo avklare dette selv - har han andre til å skrive for seg på bloggen?