mandag, oktober 06, 2008

Undervisning på nett - første erfaringer med Screenflow


Jeg har tidligere pekt på erfaringer jeg har gjort og gjør som nettstudent, og en av ambisjonene for høsten har vært å flytte noe av undervisninga mi ut på nett. Jeg har i stor utstrekning gjort dette siden tidlig på nitti-tallet i form av ganske statiske nettsider, men nå er det på tide å gå litt videre.
I forbindelse med kursvirksomhet alene eller sammen med Arne Olav Nygard, lagde vi i stor grad skjermvideoer i forbindelse med kursingen som deltakerne eller andre har kunnet gå tilbake til og eventuelt dele med kolleger. I den forbindelse har vi brukt Camtasia som i stor grad ble lasta opp i læringsplattformene, men i økende grad vil denne type kursmateriell legges åpent ut på nett.
I forbindelse med flere lærerkurs jeg har hatt og skal ha denne høsten, nylager jeg en del materiell, og inspirert av Wesley Fryer, kjøpte jeg Screenflow (sorry mac only)($99 - men husk å be om lærerrabatt, som regel 20%).
Nå har jeg laget to skjermvideoer (om Scrapbook og om Delicious) - og en kan selvsagt diskutere om hvorvidt det er et pluss eller minus at mitt talking head til stadighet dukker opp i filmen.
Nå er ikke denne sjangeren så interessant, det jeg skal jobbe videre med - forhåpentligvis de nærmeste dagene, er norsksekvenser på nett. Jeg tror det vil være viktig for de digitale innfødte, at de får mulighet til å jobbe asynkront med med mitt fag, og at vi legger til rette for mer hybrid undervisning. Jeg har to studieenheter som jeg skal igang med for NKS, og NKS har sagt det er ok at jeg legger deler av materiellet åpent ut på nett. Med kvaliteten og formatet jeg har valgt, blir det ganske store filer selv om det kanskje ikke er et stort problem idag (eksempelvis 15 kvarter - ca 90 megabyte). Jeg bruker forøvrig en "Røde podcaster mikrofon", en tung og dyr sak, fikk klar beskjed fra NKS at det "skype-sertifiserte headsettet" ikke holdt mål.

For de teknisk interesserte; jeg brukte Cyberduck for å ftp'e filene over på domenet norskboka.no, noe som fungerte helt uproblematisk.
...
(7.10. - nå har jeg produsert første undervisningssekvens rettet mot elever/privatister - det handler om eksamen - altså er vi her føre var. Det er en litt stillesittende sekvens med ganske mye snakk (15 minutter), jeg vil nok etterhvert lage sekvenser med mer action....)

6 kommentarer:

Unknown sa...

Det var interessant å se resultatet, det ble veldig god kvalitet og jeg ser også finesser som at du kan flytte skjermbildet rundt/zoome inn på interessante områder.

Selv har jeg Screenflow på listen over mulige programmer å kjøpe. ScreenFlow 1.1.1 ble beste programvare for Leopard 2008 på utviklermessen WWDC!!!

Jeg er fortsatt litt usikker, og vurderer også iShowU til 29 dollar. Det brukes av Don McAllistar i hans mac-filmer ScreenCastOnline.com (anbefaler forresten video-podcastene hans :-).

Ellers venter jeg egentlig på at Camtasia-versjonen for Mac er klar, men det tar tydeligvis tid da samme beskjed har stått i flere måneder på websiden deres

Leif Harboe sa...

Jeg vil anta at Camtasia selv med skole-pris vil ligge på det dobbelte, jeg er usikker på om det er en ulempe av betydning at en ikke kan eksportere til flash med Screenflow - ellers er jeg enig med deg i at resultatet teknisk ble bra - det er en rekke finesser jeg ikke har rukket å ta i bruk. Det får komme litt etterhvert.

Ingunn sa...

Jeg har bare hat en rask gjennomtitt, men det ser veldig fint ut. Flott lyd, ikke minst, og jeg har alt sendt inn ønske om skikkelig mikrofon til skolen. Vi får se om jeg får det (det er til elevene også, selvsagt). Kan jeg vise dette til mine elever i norsktimen neste uke? Vi skal i gang med den første langsvarsoppgaven, og de vil ha nytte av det du sier.

Leif Harboe sa...

Ingunn: selvsagt kan du bruke denne sekvensen. Jeg håper det etterhvert blir mange av oss som kan lage ulike sekvenser med e-undervisning som vi kan bruke i undervisningen for å erstatte/supplere tradisjonell klasseromsundervisning

Unknown sa...

Jeg satser nå også på ScreenFlow. Her er en fin side med en rekke konkrete tips for hvordan Don McAllister lager sine ScreenCastsOnline-show:
http://myownreality.eu/?page_id=467

Leif Harboe sa...

Svend Andreas: takk for tipset, skal se på tipsene han gir. Du får tipse oss om det du eventuelt måtte legge ut etterhvert.