lørdag, oktober 01, 2011

Spansklærer med digitalt grensesnitt

For ca tre år siden begynte jeg på etterutdanning i spansk, og etter 5 eksamener ved Universitetet i Bergen står jeg to ganger i en VG1-klasse på Bryne vgs og underviser i nettopp spansk. Og det er faktisk veldig morsomt!
Samtidig er jeg klar over at jeg har begynt på et etterutdanningsprosjekt som ikke sluttet med siste eksamen ved UiB, og som ledd i dette prosjektet tar jeg nye 15 studiepoeng ved Universitet i Stavanger, og om én uke pakker jeg kofferten for å reise til Cuba for 4 uker.
Min kollega Alfi og jeg kjører som tidligere nevnt et opplegg med Vg1 og Vg2 der vi forsøker å peke på hva den enkelte elev må gjøre for å heve sine prestasjoner, og jeg kan jo her vise til egne erfaringer. F. eks. at (språk-)læring handler om tålmodig og møysommelig arbeid over flere år, det handler om prioritering og det handler om å etablere vaner som er hensiktsmessige i forhold til læring. Det er vanskelig å anslå hvor mye tid jeg har brukt de siste årene på spanskprosjektet. Jeg har tilbrakt ca 6-7 måneder i Spania/Latinamerika fordelt på disse tre årene, og jeg har da tatt fulgt undervisning i Alicante, Malaga, Cádiz, San Jose (Costa Rica) og La Paz (Bolivia). Nå er det universitetet i Havana som venter. I tillegg har jeg ukentlige timer på Skype med min spansklærer Réymar som sitter i La Paz. Kjøkkenradioen går på Internett, og jeg hører regelmessig på ulike latinamerikanske stasjoner foruten at jeg kikker på spanske telenovelas (såpe!) på TVE (Televisión España). Over stereoanlegget høres salsa, bachata og annen latino-pop. På iPaden laster jeg stadig ned spanske bøker, f.t. leser jeg en ganske trashy roman, La concubina del Diablo. Jeg har alltid en spansk roman på gang! På macen har jeg  lastet ned og kjøpt Collins dicionario som  jeg konsulterer f.eks. når jeg står fast når elevene spør om noe (det skjer stadig!), på iPaden har jeg ikke det ultimate verkøyet, men jeg bruker iTranslate som vel i kvalitet minner om Google Translator.
Det er en definitiv fordel å ha evnen til å være litt enspora når man skal trene opp ferdigheter over tid.

Det digitale grensesnittet gir enorme muligheter for språklæring. Læreverket Vamos til Cappelen Damm synes jeg er meget godt med sin hjemmeside der elevene finner interaktive øvelser, lydklipp, lytteøvelser osv. Så selv om jeg kjører lærebokfritt i andre fag (Kultur og kommunikasjon), ser jeg ingen grunn til å gjøre det i spanskfaget.  Jeg ønsker meg et opplegg der de digitale ressursene er slik at elevene ikke behøver å ta med de trykte bøkene hjem.
Altså fra norsklærer med digitalt grensesnitt til spansklærer med det samme.


(Min hyggelige og flinke nettlærer Réymar er sikkert åpen for flere Skypestudenter - du betaler 70 kr per time, ta kontakt hvis du vil prøve!)

Ingen kommentarer: