fredag, juli 03, 2009

Norskboka 2.0 - smakebit (råd om presentasjonsverktøy)

Hvilke råd vil du gi i forbindelse med bruk av presentasjonsverktøy? Her er en smakebit fra "kladden" til 2. utgave av norskboka.no
Jeg vil understreke at dette bare er et utdrag av noe som ble mye mer omfattende enn jeg hadde regnet med.
  1. Ha lite tekst på lysbildene (det er den muntlige teksten som skal bære presentasjonen)
  2. Overskrift skal ha 84 pkt størrelse (hvis du MÅ ha en overskrift)
  3. En god presentasjon må ikke ha kulepunkt ("bullettpoints")
  4. Må du ha med alle verkene til Ibsen på lysbildet selv om du snakker med Ibsen (hva er poenget med det?)
  5. "Brødteksten" bør være minimum 42 pkt. - husk de som sitter lengst bak skal også kunne se.
  6. Det er faktisk mulig å ha lysbilder med bare ett ord.
  7. Det er faktisk mulig å ha lysbilder UTEN ord.
  8. Det kan være et poeng å ha tomme lysbilder hvis du f.eks. legger opp til diskusjon. Det gjør at publikum ikke sitter og ser på bildet du egentlig er ferdig med å snakke om.
  9. Bruk fjernkontroll - hvis mulig - så slipper du å stå ved datamaskinene og trykke.
  10. Jobb med manus. Det du skal si. Det er det viktigste.
  11. Tenk på hvordan tekst og lysbilder skal utfylle, gjenta eller forsterke det du sier. Bruk tid på å finne passende illustrasjoner, ikke ta det første og det beste. Bilder kan forklare ("logos"), bilder kan skape assosiasjonser og røre oss dypt følelsesmessig ("patos"). Layout, fargebruk og bilder forteller noe om din estetiske sans og evne til å velge "rette" virkemidler.
  12. Clipart virker billig. Finn gjerne bilder på billeddatabasen på Flickr.com (husk å oppgi fotograf når du "låner" bilder).
  13. Bildene må ha god kvalitet. Husk de forstørres når de vises med videoprosjektør.
  14. Kommenter og forklar illustrasjonene/bildene du bruker.
  15. Det er bedre med lys enn mørk bakgrunn. Svart, knallrødt eller andre mørke bakgrunnsfarger er slitsomme å se på i lengden.
  16. Ha stor kontrast mellom skrift og bakgrunn.Lysegrønn tekst oppå mørkegrønn bakgrunn (eller omvendt) er ikke tilskuervennlig. Husk du skal legge til rette for en god lytte- og seeropplevelse.
  17. Ikke la deg friste av lydeffektene du kan legge inn (applaus, maskingeværskyting, eksplosjoner osv) - de er slitsomme og banale.
  18. Bruk animasjoner (bevegelser) hvis det har en klar funksjon, ikke bare fordi det er morsomt å se på en og en bokstav som kommer inn. Finn ut hva ditt program kan gjøre, og hvordan du kan utnytte det på en god måte.
  19. Legger du tekst oppå et bilde må det være gjort slik at teksten er lett å lese.
  20. En god presentasjon er en presentasjon som tjener sitt formål. Den skal overbevise tilhørerne om at den som fremfører har innsikt, er troverdig, har "peiling" og ikke bare leser opp noe han fant på Wikipedia for fem minutter siden.
  21. Skrivefeil vitner om slurv og hastverk. En presentasjon skal ha 0 - null skrivefeil.
  22. Bruk tid på å utvikle kjennskap til presentasjonsprogrammet ditt. Du kan finne demoer på Youtube, dessuten vil det være ressurssider på nettet for dem som vil lære programmet mer. Vær kreativ - utvikle din stil.
  23. Lang eller kort presentasjon? Jeg tror selv at presentasjoner bør være relativt korte og konsentrerte. (15-25 minutter hvis det er snakk om en lærerpresentasjon).
  24. Ukjent utstyr? Ha backup.

9 kommentarer:

Even sa...

Veldig mye bra tips her. Samlet litt selv i fjor høst under innlegget "Hva gjør en presentasjon god", du må gjerne bruke ting derfra, men fint med litt kreds i så fall :-)

http://snever.net/hva-gjor-en-presentasjon-god

Leif Harboe sa...

Takk skal du ha, Even. Ser ut som om vi tenker ganske likt om det meste.

Pål Berge sa...

Liker hvor konkret listen er. Glimrende tips!

Ingunn sa...

Veldig bra liste. Kanskje noen vil synes den er for lang og konkret, men du nevner mye som er svært viktig for å løfte en presentasjon fra det gjennomsnittlige eller direkte dårlige. Det kan muligens vektlegges enda sterkere at en presentasjon ikke er en tekstfil som skal deles ut til elevene etterpå så de ikke behøver å notere, men du har jo alt nevnt det her.

Anonym sa...

Synes du dekker det meste i oversikten din. I tillegg synes jeg det er viktig å lære seg grunnleggende hurtigtaster - f5 (starte presentasjon), b (svart skjerm), w (hvit skjerm).
Dersom det brukes animiasjon, foretrekker jeg å bruke så få typer som mulig - helst bare en. Samme med overganger.
En god hovedregel er vel å holde bakgrunnen så enkel som mulig. Helst ikke bilder, ofte best med svart, hvit eller en enkel gradering.
Ellers kan det være greit å vite at man kan se notatene på egen skjerm mens presentasjonen vises på lerret.

Håper noe av dette kan være til nytte :-)

Leif Harboe sa...

Takk for nyttige tips. Jeg lærer mye mens jeg sitter her og skriver, jeg finner blant annet ut ting jeg ikke har hatt tid til å sjekke opp.

Trygve T sa...

Kan du anslå når den nye utgaven er klar? Jeg har lyst til å bruken den i et kurs jeg skal ha i sammensatte tekster på HiB som starter sent i august.
Hilsen Trygve

Marion sa...

Hei Leif! Var inne og så på tipsene dine om bruk av presentasjonsverktøy. Veldig bra innhold, men er det meningen at html-koden skal være synlig? ;-)Marion

Leif Harboe sa...

Til Marion, formattering blir noe skikkelig rot når jeg hopper mellom word og blogspot, men jeg kan ikke se koden når jeg bruker firefox/safari -