fredag, oktober 17, 2008

Start på tankeprosess - litterært program


Kompetansemål etter Vg3 – studieforberedende utdanningsprogram

Muntlige tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
• sette sammen og framføre et avgrenset skjønnlitterært program


Skriftlige tekster
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
• lese og tolke eksperimenterende og modernistiske tekster og bruke disse som utgangspunkt for egen tekstproduksjon


OK - hvordan gjør vi dette? Jeg ønsker mangfold, og jeg ønsker å gi rom for kreativitet og personlige uttrykk.
Første tanker (elevene bør ha legio muligheter her):
a. elevene kan ta en litterær tekst og dramatisere den (1-2 scener, en novelle), gjerne i modernisert versjon
b. elevene tar en litterær tekst, og lager en fotostory/fotonovelle med innlagt musikk
c. elevene tar musikktekster (det vil jo ofte være "eksperimenterende og modernistiske tekster") de liker, oversetter til dialekt, finner passende musikk til, bakgrunnbilder og lager en forestilling med tekst, musikk og foto
d. elevene gjør det samme som c. - men lager en liten film, musikkvideo, fotostory eller liknende som gjerne publiseres på Youtube, blogg eller liknende

Norsklærere, ka dokke tru?
(Bildet ovenfor er utsikt fra klasserommet idag kl 0830 - vi tente stearinlys og hørte Jens Bjørneboe lese dikt - norsklæreren synes i alle fall at det var en stemningsfull stund)

1 kommentar:

Ingunn sa...

Du har mange gode ideer. Stoffet om adaptasjon er også relevant å trekke inn. Her er det opplegget jeg har tenkt på å bruke:

e. Elevene velger en periode, et tema, et forfatterskap etc. De setter seg inn i stoffet, lager manus/kjøreplan for en samtale a la "bokbad". Dette tas opp, gjerne med lydeffekter og musikk som passer, og legges ut som podcast. I ettertid kan podcastene brukes som repetisjon for de andre elevene.