fredag, oktober 10, 2008

Forelesning på mp3-spiller


I NKS-opplegget jeg lager kan studentene laste ned forelesningen til sin mp3-spiller, men løsningen gir dem foreløpig bare lydfilen. Når de ser presentasjonen på nettet, både ser og hører de mine kommentarer. Det er imidlertid fullt mulig å lage presentasjoner i m4v-format (det samme som mp4??) som kan avspilles på ipoder med mulighet for videoavspilling. Kan man spille dem av på andre spillere også, f.eks. Creative sine? Det vet jeg ikke. I Screenflow kan man eksportere til overnevnte m4v-format. Når jeg på min mac forsøker å åpne filmen om eksamen (som også ligger på nett), åpnes iTunes og filen legger seg blant "filmene". Så kan filen legges over i mp3-spilleren (i mitt tilfelle en iPhone). 16 minutter blir ca 25 megabyte. Det er en del hindringer før jeg kan si at dette er uproblematisk. Å åpne en quicktime-fil, krever at man har lastet ned - nettopp quicktime. For mange brukere er det et nesten uoverkommelig prosjekt å laste ned og installere noe som helst. Man får skumle spørsmål om man på alvor har tenkt å installere exe-filer, og man har da hørt om datavirus.
Personlig har jeg i alle fall lekt meg ett skritt videre i forhold til nedlastbare mobile presentasjoner, og i neste omgang skal jeg forsøke med egne elever som absolutt representerer gjennomsnittsbrukerne om hvordan de opplever det tekniske.
Men forelesninger på mobilen/mp3-spilleren som man kan høre f.eks. når man reiser til/fra skolen - det vil vi ha.

5 kommentarer:

jeanette tranberg sa...

Råtøft!Du er modig, og Norge trenger modige lærere som går opp løypa. Presentasjonene dine blir bedre og bedre, og du presser grensene for undervisning lengre og lengre. Stå på - heier på deg!

Anonym sa...

"Å åpne en quicktime-fil, krever at man har lastet ned - nettopp quicktime. For mange brukere er det et nesten uoverkommelig prosjekt å laste ned og installere noe som helst."

Her får jeg et par lysparer opp som blinker. Quictime er nå en ting man kan laste ned...men det er ikke det eneste. På samme måte som at Adobe Reader ikke er det eneste programmet, og langt fra det kjappeste, til å lese PDF-filer...jfr. FoxitReader. For å se MOV-filer kan man f.eks benytte seg av det flotte VLC Media Player.

At mange får "problemer" med å installere programmer henger vel også litt sammen med manglende digital kompetanse? Jeg har i mange år nå irritert meg over at kommuneadministrasjoner skal bestemme hva som skal legges inn på skolemaskiner. Slik jeg ser det er nettopp vedlikehold av maskiner en del av den digitale kompetansen som man skal få med seg. Men mulig jeg er helt på jordet her?

Leif Harboe sa...

Jeanette: takk for ros, det var hyggelig å få en oppmuntring!
Torger Age: Takk for påminning om VLC! I vgs hvor jeg jobber kan elevene med sine private pc'er og faktisk også lærerne på sine jobb pc'er installere og administrere. Jeg vet noen fylkeskommuner der elevene ikke var "administratorer" på sine maskiner, en helt håpløs ordning. De fleste elever får til å installere hvis "gevinsten" er stor nok, f.eks. Limewire. Jeg snakket forøvrig med ei jente tidligere ikveld som fortalte hvordan hun brukte noe hun kalte for "anchor" som skjulte IP-adressen hennes, noe som gjorde at hun kunne se filmer lagt ut for et amerikansk publikum, av og til blir elevene ganske sofistikerte - hvis de må. Samtidig ønsker jeg å ha en lav brukerterskel. Som kursholder for lærere, må jeg dessuten tenke ut måter å jobbe på som ikke er hinsides hva "vanlige lærere"kan tenkes å sette seg inn i.

Anonym sa...

Hadde internkurs på skolen selv her om dagen. Fikk litt bakoversveis over at lærere går rundt og tror at den web-baserte mailklienten er den eneste måten å lese mail på kan du si! :o

Guttorm Hveem sa...

Den kan henda du finn noko interessant her og:
http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=528316.
Mobilar og video...
Elles veit eg at karane her http://www.avitv.dk/ har lang kompetanse innan feltet. Sjå berre under "Video og lyd" og "Podcast".
Elles kan ein lasta ned t.d. vlc i portabel versjon, då slepp ein å installera noko som helst...