torsdag, oktober 02, 2008

Flervalgsprøver - "pretester"

Jeg registrerer stor interesse for testverktøyene i læringsplattformene, og mye mer eller mindre systematisk utprøving av spørsmålstyper og poengsystemer (skal man ha minuspoeng for feil svar ??). Samtidig registrerer jeg at en sliter med å lage prøver som gir forventede resultater ("Skulle helst hatt litt flere 2'ere ja", "Hva skal jeg gjøre, nesten alle fikk fem?") osv. osv.) Jeg kan i liten grad bidra inn i diskusjonen utover at jeg registrerer at det er utfordrende å lage gode svaralternativ i en flervalgsprøve i mitt fag norskfaget. Jeg mener bestemt det går an.
Til alle som synes dette er interessant, vil jeg vise til Gjemmesiden; bloggen til Svend Andreas Horgen, han kjører en gjennomgang av bruk av testverktøy, og jeg synes jeg lærer noe nyttig hver gang jeg leser det han skriver, ikke minst fordi han på en god måte kobler pedagogisk tekning og dataverktøy. Så legg Horgen inn i RSS-feeden deres umiddelbart!
Idag skrev han om "pre-tester".

Ingen kommentarer: