lørdag, oktober 25, 2008

Hvis Shakespeare og Bjørnson hadde Facebook/blogg?


Marita kommer med en utmerket ide, la elevene opprette facebookprofilen til diverse historiske personer, og hun har laga en egna mal for dette i Google dokumenter.
Jeg har planlagt noe i samme gate for neste uke (uke 43):

Bloggoppgave: Ta en person fra perioden du har jobbet med på onsdag og torsdag. Skriv et dagboknotat på vegne av denne personen. Ta utgangspunkt i et vendepunkt eller en dramatisk hendelse i livet til denne personen. Få med historiske detaljer, trekk gjerne inn historiske detaljer og hendelser, men få også med litt om hverdagen til personen. Finn en passende illustrasjon. Legg dette ut på bloggen.
Jeg har så tenkt at elevene så på vegne av disse historiske personene skal "kommentere" hva de andre historiske personene har skrevet.
MEN - det kunne kanskje være en ide å starte med facebook-oppgaven? En del har gitt uttrykk for at blogging ikke er det store. Her trengs kreativitet og gode ideer a la Maritas.
..
Bare for å presisere, jeg tenkte at denne jukseprofilen skulle publiseres i bloggen, det er enklere og jeg tror det tjener formålet.

8 kommentarer:

Ingunn sa...

Men dersom vi alle går på Facebook og oppretter profilen til Bjørnson - en i hver Vg3-klasse i hele Norge for å sette det litt på spissen - blir det ikke fryktelig mange Bjørnsoner da? Bare en tanke.

Leif Harboe sa...

Hei
jeg har nok ikke vært presis her - jeg vil legge opp til at de lager "profilen" men legger lissomprofilen i bloggen - jeg må ha det samla - ellers så blir det for uoversiktelig for meg.

Ingunn sa...

Ja, det var det jeg trodde at dere gjør også. Jeg tenkte bare på han vi hørte om på ITU, han fikk elevene til å opprette virkelige facebookprofiler, men etter en stund bryter det vel sammen hvis vi alle gjør det. Sett at elevene skal søke opp hverandres profiler og får mange titalls treff, da blir det hele nokså tullete, tror du ikke? Jge syns løsningen dere har valgt er bra, for på bloggen blir det både mer oversiktlig både for lærere og elever.

Anonym sa...

Ingunn - det der er litt av grunnen til at jeg ikke helt klarer å inkludere wiki i undervisningen min. Når en klasse har gjort det er det liksom gjort... man kan vel kanskje lage dem lukket og ikke åpent tilgjengelig på nett, men likevel. Og så blir det mange som omhandler det samme, hvordan får man da elevene til å lære og ikke kopiere?

Forøvrig liker jeg Facebook-oppgaven :-)

Ingunn sa...

Frøydis - jeg syns ikke det blir helt det samme - blant annet lar jeg elevene mine diskutere seg frem til svar og problemstillinger, de bruker tekster de har skrevet fra før som deretter redigeres og legges i wikien osv. Dermed blir det en viss grad av selvstendig arbeid over det. Men jeg ser poenget ditt. Imidlertid er nettet fullt av informasjon allerede, så for meg blir det heller et spørsmål om hvordan vi skal forholde oss til den. På Facebook er noe av poenget at vi skal kunne søke opp individer. Dersom ett "individ" har veldig mange profiler med samme navn blir det straks temmelig rotete. Tenk bare på hvor irriterende og vanskelig det er å skulle finne mobilnummeret til en som har hele familiens mobilsamling registrert på seg selv. Da kan det lett bli mange bomtelefoner før du finner rette vedkommende.

Guttorm Hveem sa...

Ein kan vel gjera dette i det LMS som finst på skulen. Eventuelt kan ein bruka elgg.org (omtale), ning.com eller liknande. Sjølv held eg på å setja opp community builder på joomla for å testa.

Eg trur det er smart å halda slike eksperiment unna kommersielle leverandørar som facebook, nettby, myspace osb. For me vil jo ikkje læra elevane at det er lov å bryta vilkåra dersom me synest det er viktig nok.

Marita sa...

God ide å lage det som et innlegg på bloggen, den skal jeg huske!

Harald Groven sa...

Et av de første og beste eksprimentene med historisk personlighet -> blog jeg har støtt på er gjenpubliseringen av Samuel Pepys sin rike og nitide dagbok fra 1660-tallets London:

Omtale
http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/2621581.stm

Selve bloggen:
http://www.pepysdiary.com/