tirsdag, oktober 14, 2008

Dropbox - om å jobbe her og der



Grunnen til at jeg bruker Google Dokumenter for tekstbehandling, er at jeg liker å ha ting samlet - på ett sted + at jeg svært ofte publiserer det jeg skriver. Av og til skriver jeg dessuten teksten sammen med andre. Presentasjonsverktøyet blir imidlertid for magert. Keynote passer meg bra, idag viste jeg en for elevene. I forbindelse med "heroisk diktning" passa det godt å legge inn en klassisk sverd-duell fra filmen Tristan og Isolde. Handbrake brukte ca 10 minutter på å lage en mpg-4-fil av "scene 13" på iMacen. Når jeg lagrer presentasjonen i Keynote, innkapsles også mediafilene inkludert video. Cluet så for å ta for å kopiere presentasjonen til andre maskiner, er ikke mail eller minnepinne. Filene blir raskt for store for å sendes som Gmail, men løsningen har blitt å bruke Dropbox. Dropbox integrerer seg med filbehandleren, og funger i praksis som en felles harddisk for mine maskiner. Det vil si at jeg flytter presentasjonen over i dropbox-mappen fra den ene maskinen. Presentasjonen lastes opp. Når jeg starter opp den bærbare, synkroniseres mappen. Så vidt jeg har forstått, lagres filene i ulike versjoner, men jeg vil enkelt ha tilgang til den nyeste. Jeg har ikke testa ut mulighetene for å gå tilbake til tidligere versjoner. Microsoft har et gratisalternativ - men Dropbox virker smartere, mer sømløst og snakker med mac, win og linux. Jeg vil tro at jeg raskt vil overskride de 2 gratis gigabytene. For andre vil 2 gig være nok. I Dropbox har man forøvrig en åpen mappe der filene får webadresser som man kan dele med andre. Presentasjonen jeg skal bruke i Namsos om en uke, vil jeg legge ut der og lenke opp fra kurswikien. Så slipper organisator å stresse med det.

2 kommentarer:

Guttorm Hveem sa...

Har du testa om secondbrain.com kan vere eit nyttig verktøy for deg?
1 gig lagring, koblar seg/deg til dine kontoar på internett:
BOOKMARKS
Delicious
Faves
Digg
GoogleReader
StumbleUpon
Mixx
Reddit
MrWong
BLOGS
Blogger
ConnectedWithErrors
Metaweblog
Wordpress
Tumblr
DOCS & FILES
GoogleDocs
Connected
MindMeister
ZohoDocs
Connected
Slideshare
Box
Scribd
PHOTOS
Flickr
Picasa
VIDEO
YouTube
Revver
Vimeo
Qik
CONVERSATIONS
Twitter
FriendFeed
Facebook
MISC
Behance
Diigo
Connected
Goodreads

Ein får i alle fall oversikt over alt på ein stad...
Mitt ser du her: http://guttorm.secondbrain.com/

Unknown sa...

Second Brain er faktisk et norsk produkt! De holder til i Oslo. Det i seg selv er grunn nok til å teste det ut.

Jeg har også stadig større behov for å synke informasjon og filer. Skal teste både dropbox og secondbrain. Takk for gode tips!