tirsdag, oktober 28, 2008

Dropbox - just amazing



Noen tjenester er så smarte at de fortjener dobbelt omtalte, jeg kan ikke dy meg for å nevne tjenesten Dropbox en gang til.
I filbehandleren min har jeg en mappe som heter Dropbox, det jeg legger der, ligger også på en server - et eller annet sted. Når jeg eksempelvis lagrer en presentasjon på stasjonære maskinen - endres også filen som ligger på webserveren hvis det da er en fil som jeg ønsker å ha på flere maskiner, men ikke nok med det ! som knivselgeren på Jærdagen pleier å si. Jeg har en identisk mappe på den bærbare maskinen. Dropbox synkroniserer filene. Igår kveld oppdaterte jeg presentasjonen jeg skulle bruke på skolen på den stasjonære maskinen. Når jeg så på skolen åpner presentasjonen på den bærbare maskinen, får jeg den nyeste versjonen uten at jeg manuelt har kopiert, flytta den over ved hjelp av minnepinne osv. ... Så har jeg en ledig halvtime før undervisning på skolen, legger inn noen videoklipp fra Jeppe på bierget på presentasjonen . Og når jeg kommer hjem, kan jeg konstatere at nyeste versjon (med Jeppe) også ligger på den stasjonære.
Ettersom jeg er ganske glad i filmklipp, vil jeg snart få behov for å oppgradere gratiskontoen, noen som vil koste meg 100 etterhvert dyre dollar.
Det er også ganske hendig at man har en delemappe, så hvis en ønsker å dele en fil med verden, legger man der i delemappe og deler så webadressen med dem det måtte gjelde.
Just amazing....

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tiltredes med tjukk strek under og ropeteikn! Akkurat no ser eg ikkje koss eg skulle ha greidd meg utan, om enn så patetisk det høyrest ut. Eg har oppgradert, men bekymringa mi no er at eg vil ha endå meir plass... musikken min, mellom anna. Bilete og video.

Anonym sa...

Takk for tipset!

Unknown sa...

Flott at du tok dette med en gang til :-). Helt genialt!

Kjetil sa...

Jepp, kunne ikke vært mer enig. Rart ikke yahoo eller google har kommet med tilsvarende.

Men kan vel ikke se helt bort ifra at det kommer en POWERED BY GOOGLE etterhvert på dropbox også. Håper iallefall det.

Anne Cathrine sa...

Fantastisk flott tips, var akkurat det jeg ønsket meg!

Leif Harboe sa...

ja - dropbox er litt julegave på forskudd

Guttorm Hveem sa...

Eg har stort sett brukt GmailFS for slikt: http://www.viksoe.dk/code/gmail.htm

Kort fortalt bruker du gmailkontoen (ein av dei...) som lagringsplass. Du får opp denne som eigen disk i utforskar. Ikkje noko automatisk synkronisering eller andre avanserte tenester, men rimeleg praktisk.