lørdag, oktober 18, 2008

Smarte ting - eks. songsheet generator


En del av tinga jeg laster ned eventuelt går og kjøper i butikken er ingen stor suksess - eksempelvis den fancy saken som gjorde at jeg lett skulle kunne avspille mp3'ene mine ved hjelp av en såkalt Streamium, en sak fra Philips som hadde en viss "må ha faktor" da jeg så den i butikken for 2-3 år siden. Den har også harddisk, men den likte ikke å snakke trådløst med pc'en min, og den har stått og støva, styggdyrdyr var den og. Radiodelen virker - men det ble en dyr radio. Ikke bruk 8000 kroner på en Streamium - det er mitt råd. Jeg har i det hele tatt kjøpt en del ting som aldri har virka helt skikkelig, eksempelvis en litt pinnacleboks som skulle gi tv til pc'en - som gjorde det en stund, men så slutta den, og etter å prøvd noen ganger med å finne oppdaterte drivere osv. havna den i skuffen med ting som ikke virker. Men erfaringen min er likevel at ting kan se kjekke ut, men de er vriene å installere, vriene til å få til å virke ("last ned ny firmware"), og man må være usedvanlig interessert og utholdende for å få det til å virke, og finne ut hvordan man fortsatt skal få det til å virke når det slutter å virke. Et familiemedlem som står meg svært nær som jeg ikke skal nevne ved navn, må ha hjelp av andre familiemedlemmer hver gang hun har lyst til å se en DVD.
Alt er jo ikke livsnødvendig, sønnen min viste meg hvordan man kunne se to tv-program samtidig på 37''. Trykk her - trykk her - trykk her - så justerer du lyd ved å trykke her - og her - og her. Men jeg antar at digital natives og gjenfødte multitaskere foretrekker å se to tv-program samtidig - hvis de i det helt tatt gidder å se på tv.
Jeg går selvsagt i samme fella - siste investering på gadgetfronten er EyeTv - en bitteliten sak som gir meg tv på iMacen, den virker (fortsatt) - og den kan ta opp opptak (mye lettere å gjøre det på skjerm enn ved de tradisjonelle fjernkontrollene - jeg skal vedde på at mange av dem som kjøper video/dvd-opptaker, aldri finner ut av hvordan en skal "bestille opptak" (000-generasjonen, en ser at spillerne deres står og blinker 000 fordi de aldri fant ut av hvordan stille inn klokken).
Jeg har tidligere gått veien om opptak på harddiskopptaker - brenning av dvd - så via Handbrake legge inn opptak på mac for redigering i iMovie. EyeTv skal gjøre at du får opptaket rett inn på macen for så å redigere iMovie. Jeg har satt Stephen Fryes serie om USA som begynner på mandag på opptak - NRK2 - kl. 2005. Så får vi se om EyeTv som ex-kollega Per Andersen tipsa meg om - holder det den lover.
Siste tips fra nedlastingsfronten er Songsheet generator - jeg har vært på allsangkveld på Fredheimloftet på Klepp (ja - det høres helt dacapo ut, men å synge gamle og nye schlägere med bra kompeband er faktisk ganske gøy - heller ikke en ulempe at vinen selges til nesten polpris), men grunnen til at jeg nevner det var at jeg var imponert over programmet de brukte for å vise tekster. Når jeg sporadisk forsøker meg med allsang i klassen er det alltid et styr å finne eller lage overheadark av plastikk og finne en overheadmaskin som funker. Programmet Songsheet Generator som er freeware, er laget for å lage sangbøker - eventuelt vise sangtekster ved hjelp av videokanon. En kan visstnok finne veldig mange tekster som kan importeres i databasen en lager seg når en skal komponere et sangprogram ute på nettet et eller annet sted. Det er visstnok også lett å skrive inn tekster sjøl. Elever - regn med at det blir allsang!
(Dette var forøvrig blogposting nr 354 - burde snart kvalifisere for reisestipend fra faglitterær forfatterforening)

Ingen kommentarer: