torsdag, mai 15, 2008

Ja!

Jeg vet ikke om forlagene har bok på gang når det gjelder faget Kommunikasjon og kultur, men jeg er usikker på om det ville gjøre faget bedre eller dårligere i de hundre (?) klasserom noe jeg også har diskutert tidligere. Jeg heller til at åpne dynamiske fagressurser langt ville være å foretrekke framfor en statisk bok. Jeg er også usikker på hvorvidt denne typen ressurser lever godt eller best fristilt fra institusjonelle bindinger som f.eks. NDLA eller ikke. Samtidig er det jo kjekt å få litt penger for det man gjør. Også idealister må betale strømregningen.

Ta en kikk på fagbloggen og fagwikien til Marita i faget Kommunikasjon og kultur.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg tror du er inne på noe viktig. De fagene som var så "uheldige" å ikke få lærebok i fjor har kanskje opplevd en liten blessing in disguise - i alle fall de som er så heldige å ha ressurspersoner som Marita, som tar ansvar.

I alle de årene jeg har jobbet i skolen har det vel aldri vært en lærebok jeg har vært helt fornøyd med. I disse dager er vi igjen i gang med med prosessen med å velge ut lærebøker for neste skoleår. Som vanlig har jeg den litt synkende følelsen av at jeg ikke helt kommer til å trives med noen av dem.

Kanskje vi burde være dristigere til å bare legge bort bøkene og se hva vi kunne få til av ressurser sammen?

Og, ja, jeg er også usikker på om en ramme som den NDLA har opprettet vil føre til noe som er bedre.

Vi får mer konfeksjon. Det vi egentlig vil ha er vel skreddersøm? Hva skal vi gjøre for å få "prisen" i form av tid på den skreddersømmen ned?