onsdag, mai 28, 2008

To skjermer - økt produktivitet


Mange stasjonære maskiner har grafikk-kort som gjør det mulig å koble til to skjermer - det er absolutt å anbefale. Akkurat nå vurderer jeg elevblogger - jeg har elevbloggene oppe i et vindu, Google reader i et annet vindu - dessuten har jeg It's Learning oppe fordi det er der jeg legger inn karakterene. Når jeg er ferdig med å legge inn karakterer, går jeg inn i karakterboken i læringsplattformen og åpner dessuten Skolearena som er det nettbaserte verktøyet Rogaland fylkeskommune bruker for karakter- og fraværsføring. Her er det en stor fordel med to (store) skjermer, jeg har nå en 19'' tommer og en 22''. 19''-eren vil bli skiftet ut med en 24'' ganske raskt (koster ca 3000 kroner).
Det er selvsagt synd at jeg må bekoste slike utgifter selv og at jeg privat har vesentlig bedre utstyr enn på arbeidsplassen. Rettearbeid og en del forberedelser foretrekker jeg å gjøre hjemme ettersom jeg der kan jobbe uforstyrret og med godt utstyr. Alle lærere burde ha 10 000 kroner i et årlig utstyrsstipend til innkjøp av faglitteratur, IKT-utstyr osv.

1 kommentar:

Ingunn sa...

Gode tips og et berettiget forslag! Jeg kjøper også inn bøker og annet materiell som burde vært dekket av jobben.