torsdag, januar 28, 2010

Å være på tynn is

Som norsklærer er jeg konstant på tynn is. Jeg beveger meg på områder hvor jeg ikke føler meg veldig hjemme, men stort sett er det ganske interessant, og jeg lærer noe hver dag. Sist vår lot jeg noen elever får musikkvideoer i forbindelse med muntlig eksamen, noe jeg synes fungerte riktig greit.
Nå har jeg kjørt en runde i begge tredje klassene mine med musikkvideo. Denne gangen har jeg brukt litt tid på Eminems Cleanin' out my closet, og jeg lagde i den forbindelse en ganske kjapp nettleksjon (iPodversjon - 30 megabyte, vanlig quicktime - 160!).
Jeg får sikkert opp et eller to partier med norsk også denne våren - kanskje det blir en ny runde med musikkvideo.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hvilken verden! Jeg sitter med yrkesfageksamen i norsk for 2008 foran meg som jeg skal ta en kikk på (forberedelse til eksamen). "Sammensatte tekster" er en av oppgavene der - et grått og traurig bilde der jeg kan skimte to kjendiser som visstnok skal være faddere for SOS barnelandsbyer eller noe sånt... På papir skal elevene da fortelle om virkemidler i reklamen - ja ikke engang fargene er med... Slilke oppgaver ga jeg på 80- og 90-tallet! Og nå kommer de f....meg i retur i forbindelse med Kunnskapsløftet... Kanskje jeg skal nevne det for statsråden når hun kommer på besøk skolen neste uke...?

www.knutmichelsen.no