Skolen har ikke klart å få tak i norsklærer i forbindelse med at en kollega sluttet her om dagen. Det er selvsagt spesielt vanskelig midt i skoleåret. OK, jeg trår til - av to grunner, jeg vil gjerne opparbeide tid jeg kan avspasere til høsten. Grunn to, det gjør at jeg kan videreutvikle hybridundervisning ettersom noen timene med ny klasse kolliderer med min timeplan. I første omgang gjør jeg dette ut mars - så får vi se hva som skjer da. Jeg har egentlig alt for mye å gjøre.
Noe av det jeg alt har laga, kan jeg sikkert gjenbruke. Hva har jeg liggende i Dropbox per idag av "nettforelesninger"?
- Om Scrapbook.
- Romantikken.
- 1700-tallet, opplysningstida.
- Kommentar til Tatt av kvinnen ("bok blir film")
- Om modernisme.
- Kommentar til musikkvideo og videoen "Cleanin out my closet" (Eminem)
- Om "det norske" og 1800-tallet" (revidert i mars 2010)
- Om presentasjonsteknikk.
- Om retorikk og argumentasjon.
- Om bruk av bilder i blogg.
- Om kildebruk.
- Språkhistorie (del 1)
- Språkhistorie (del 2)
- Om dialekter
- Om "det moderne prosjektet".(oppd. mars 2010)
- Kommentarer til moderne prosjektet 1900-1940
Ok - dette var faktisk blogginnlegg nr 500, så det er vel et slags jubileum som nesten er sammenfallende med at jeg fyller 50 fredag førstkommende.
5 kommentarer:
Hei. Jeg har tenkt at elevene mine skal se "Om det norske og 1800-tallet" neste gang de skal ha selvstendig studiedag (neste uke). Jeg kommer til å opplyse dem om at de må være tålmodige. Det tar lang tid før forelesningen starter...
Veldig fint at du deler, Leif. Har tenkt å få til noe slikt som dette selv. Må bare få tid til det :)
Hei, takk for innspill - dette er et lite prosjekt jeg har hatt gående - ved siden av mye annet - så jeg skulle gjerne hatt enda større fokus på innhold og også det å utvikle den tekniske biten. Men det får være inntil videre.
Dette er veldig spennende, Leif. Du gjør det mange av oss ønsker å gjøre, og du finner også tid til det. Jeg arbeider på ungdomstrinnet og har funnet ut av bruk av blogg, glogger, wikier, prezier og andre digitale verktøy tilgjengeliggjør informasjon for elevene med tanke på repetisjon og prøver. Det tar tid å lage, men når en skal innom samme tema neste år så er mye tid spart.
Liker forøvrig godt uttrykket "hybridundervisning". ;-)
Dette er nyttig stoff! Før vi skulle ha om modernismen, såg eg nettførelesinga di om emnet, og tok med meg ein del tips til kva eg sjølv kan bruke i undervisninga mi, så som Schönberg og Chaplin.
Eg kunne godt tenkt meg å la elevane mine sjå førelesinga di om det moderne prosjektet 199-1940, men linken fungerer ikkje - eg får spelt av dei første fem sekunda, og der er det stopp...?
Takk for at du deler!
Helsing Ingvild - rykande fersk norsklærar
Hei Ingvild - morsomt at stoffet er til nytte! Jeg har testa klippet her på min maskin (mac), og det går fint. Prøvde på nabomaskinen (en windowsmaskin og det gikk greit der å), men noen av filene er store, og det kan hende at nedlasting/avspilling går i stå.
Legg inn en kommentar