Viser innlegg med etiketten 3PÅA. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten 3PÅA. Vis alle innlegg

onsdag, januar 17, 2007

På tynn is



Det er godt å komme ut på tynn is av og til, prosjektet "Digital storytelling" er en type prosjekt som kan gå veldig bra, men som også kan bli fiasko. Vil elevene tørre å bli personlige? Vil de grave fram sin historie? Jeg merket noen ble nervøse da jeg foreslo at vi skulle legge ut filmene på Youtube.....
En del praktiske problemer, jeg burde helst ha skanner på fredag og helst en håndfull mikrofoner..... Samarbeidspartneren i Spania sendte en mail full av forbehold, samarbeidspartneren i Hellas svarer ikke i det hele tatt.
Hvorfor er det flott å være på tynn is? Det har noe med å bevege seg i yttergrensen av og forbi egen trygghetssone. Jeg skal ikke være eplekjekk, det er litt ubehagelig å ikke vite hva som kommer til å skje. Frykt (bevisst eller ubevisst) styrer mye av vår praksis i klasserommet - Christopher D. Sessums skriver forøvrig interessant om frykt i sin blogg.

Oppmuntrende; 3PÅA blogger som bare det, det vil si - ca halvparten av dem blogger på en slik måte at de gir meg innblikk i arbeidsprosessen og på den måten også kan motta råd og tips. Mye arbeid? Ja, men det oppleves som ganske meningsfylt å kunne komme med faglige innspill i en arbeidsprosess selv om jeg manisk sjekker mine bloglines hvert kvarter for å se om det er noe nytt på fagbloggene til elevene.

søndag, desember 31, 2006

Fagblogg og særemne

3. klassen min, 3PÅA, skal jobbe med særemne nå på nyåret. Det gir en god anledning til å prøve å ut fagblogg-skriving som del av særemnejobbinga. Alle elevene, enten de jobber alene eller i gruppe skal ha sin særemneblogg. Må tenke ut hva den skal inneholde osv. Samme klasse har jobba en god del med Wikispaces, og det har funka godt. Jeg vil legge ut lenker til en eller flere av bloggene regner jeg med.

torsdag, desember 14, 2006

Skyter de seg selv i foten?

Saken om bærbare maskiner for elevene har rullet frem og tilbake i fylket denne høsten, det har vært mye hvis så fremt i fall. Det såkalte "gratisprinsippet" fra den rødgrønne regjeringen har ikke gjort det enklere. Vedtakene i Fylkestinget den 12. gikk omtrent ut på dette:

1. alle elever på VG1 skal ha bærbare maskiner
2. pålegget skal ikke føre til "merkostnader" for elevene
3. fylket har ikke satt av penger for å kompensere elevene for pålegg om bærbare datamaskiner

Jeg lurer på om en her har skutt seg selv i foten. Vel, fylket famler seg fram i et vanskelig politisk landskap, og vi jobber videre så godt vi kan.

I klassen jeg sitter sammen med (som nå skriver stil - se bilde) fungerer systemet rimelig godt - basert på "frivillighet". Klokka er 1015, ingen av de 12 pc-skriverne har gått. Det har derimot 9 av "håndskriverne". Får en mer lyst til å jobbe med tekstene sine, når en skriver med pc?