Viser innlegg med etiketten wikispaces. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten wikispaces. Vis alle innlegg

tirsdag, mars 24, 2009

Wikiskriving = fagskriving

Jeg har gode erfaringer med bruk av wiki og da nærmere bestemt Wikispaces i undervisningen. Nå passer det inn med litt wikijobbing igjen etter at jeg hadde en pause ifjor (det ble for travelt i norsk på Vg1 og Vg2 forrige skoleår).
Det nye iår er at jeg har fått tilgang til wikien som Ingunn bruker på Sandvika vgs med sine elever. En ting er å ha en klassewiki, men det skal bli interessant om vi ved å koble elever fra ulike skoler/klasser sammen kan få en spennende pedagogisk effekt. Jeg vet ikke - men det er jo bare å prøve.
Jeg har laget åtte relativt åpne refleksjonsoppgaver. Elevene vil deles inn i redaksjoner på 3 elever. De må rotere etter klokka for Wikispaces takler ikke at flere skriver samtidig (i motsetning til Google dokumenter). Gruppene lager et første utkast for så å rotere videre til neste oppgave. Jeg må se om påbyggsklassen bare lager et første og andre utkast. Hvis Ingunns elever får tid og lyst til å bearbeide tekstene vi begynner på, er det kanskje en fordel hvis de ikke er altfor "ferdige"?
Nå kjører vi ganske komprimert (skriving over 2-3 dager), og en variant kan jo være at en elev i løpet av eksempelvis to måneder skal
a. skrive en artikkel + b. forbedre en annens. Dette må da legges inn i årsplanen og erstatte en annen innlevering (eksempelvis en skolestil). Da kan tekstene modne, og det kan være et vurderingskriterium at tekstene nettopp er bearbeidet og jobbet med - over tid, ikke som et skippertak kvelden før fristen.
Logg
Kommentar etter første økt, jeg var ikke veldig imponert over resultatet etter første runde, og jeg lurte på om dette egentlig var en dårlig ide. Men oppgavene var ganske omfattende, og de brukte lang tid på å sette seg inn i oppgavene slik at det egentlig ikke ble så mye tid til skriving.
Jeg har rotert på alle grupper untatt en som ikke hadde rukket å legge ut noe, og jeg oppdaterte instruksene. "Lag struktur, bruk underoverskrifter, bruk relevante og lovlige illustrasjoner" + at jeg gjorde visse tilføyelser til og nødvendige presiseringer av oppgavene.

søndag, november 11, 2007

Wiki i undervisninga


Wikispaces er litt bortkastet tid av timen, de fleste kopierer bare rett fra wikipedia, og da er det like greit å bare se der. Ingen forandrer serlig mye på andres innlegg... (Dette kan jo for all del ha med latskap fra elevenes side å gjøre, da kan du heller sjekke om de bare er kopiert, og si i fra at det ikker er låv...)

Jeg har akkurat laget en "undersøkelse" i It's Learning der elevene gir tilbakemeldinger på hvordan vi jobber. Jeg ser jeg har en jobb å gjøre når det gjelder Wikispaces. Det er mulig at jeg må legge inn i kriteriene for karaktersetting en del ting som går på hvordan elevene forventes å bidra inn i Wikispaces. Det vil si at jeg må gå inn på hver bruker og spore deres bidrag. Det kan hende at 28 personer blir et for stort skrivekollektiv. Det kan hende at det vil fungere bedre hvis man har mindre wikier som skrives, oppdateres og vedlikeholdes av 4-6 elever.
------
Jørn skriver i en kommentar om elevers stolthet. På samme måte som Wikipedia idag har 120 000 artikler produsert av et enormt skrivekollektiv som vel motiveres av en eller annen diffus for glede ved å bidra ved å være en del av noe som er større enn dem selv, har vel jeg håpet at en del elever vil oppleve det samme i vårt lille wikiprosjekt. Det er selvfølgelig helt motstrøms i forhold til læringskulturen en stort sett opplever.

tirsdag, juni 05, 2007

Camtasia - skjermvideoer


Bildet til venstre er sikkert litt forvirrende. Det er eksempel på de skjermvideoene vi har laget i programmet Camtasia i forbindelse med kursingen Arne Olav Nygard og jeg holder for fylket i disse dager. Vi har da produsert en del små skjermvideoer som deltakerne kan klikke på. Eksemplet til venstre (klikk gjerne og se filmsnutten) er en kjapp innføring i Wikispaces. Camtasia koster ca 1200 kroner (skolepris), men - dette er jo et kraftig verktøy for å lage videosnutter for elevene mine! Noen som har erfaring med denne type produksjon? Produktet kan forøvrig lastes ned/kjøpes her.

onsdag, mars 14, 2007

Wikispaces



Jeg må drive litt reklame for Wikispaces - dette er et veldig smart verktøy! Gratis og med lav brukerterskel.
Imorgen skal 3. klassen min på ny rotere seg gjennom ulike oppgaver. De jobber i grupper på 3, får ca 25 minutter på hver oppgave. Når gongongen lyder, overtar de foregående gruppe sin tekst og utvikler den videre. Følg gjerne med på dette! Wikitekstene danner grunnlag for de muntlige prøvene vi skal avvikle i slutten av april. -
I etterkant: Det elevene i noen grad gjorde idag, var å skrive av og kopiere. Tanken deres tror jeg var, hvorfor "skrive om" det andre hadde formulert så fint og flott? Vel, jeg setter det litt på spissen, de leste til dels hverandres tekster, de gjorde visse endringer, men ikke helt slik jeg i min ideelle wikispace-verden helst hadde sett det. Ellers har de blitt ganske flittige når det gjelder opplenking, spesielt til Wikipedia. Avskrift og kopiering, det er forøvrig det jeg som lærer ofte gjør når jeg forbereder meg (eksempelvis når jeg lager en powerpoint-presentasjon - det blir litt klipping og liming i tidsklemma), men jeg prøver å huske å oppgi kildene jeg har brukt. Finner jeg en nesten fiks ferdig powerpoint på nettet, bruker jeg den glatt med antakelig noen små endringer, men det er ikke så lenge siden jeg serverte elevene en powerpoint på dansk, nynorsk og bokmål. Jeg hadde klippet og redigert, men hadde ikke tid til oversette den til en målform (reuse, remix). Antakelig bør en ha et wikipedia-kurs om skriving og opphavsrett i og med at en her publiserer på nett.
Andre måter å gjøre det på? At elevene i løpet av en periode får ansvar for et visst antall artikler, at det er en del av deres faglige portefølje der de må følge regler for artikkelskriving og kildebruk? Uansett er målet at de skal ha laget en type brukstekst de vil gå tilbake til - en tekst de ikke bare har skrevet for meg.
Ellersl registrerer jeg at Skolenettet nå har lagt ut artikkelen jeg skrev om fotoblogging og om Google docs. Jeg bør prøve å komme igang artikkel fem og seks til helgen.

søndag, desember 31, 2006

Fagblogg og særemne

3. klassen min, 3PÅA, skal jobbe med særemne nå på nyåret. Det gir en god anledning til å prøve å ut fagblogg-skriving som del av særemnejobbinga. Alle elevene, enten de jobber alene eller i gruppe skal ha sin særemneblogg. Må tenke ut hva den skal inneholde osv. Samme klasse har jobba en god del med Wikispaces, og det har funka godt. Jeg vil legge ut lenker til en eller flere av bloggene regner jeg med.

tirsdag, desember 12, 2006

Norske ikoner



Jeg er litt fascinert av det engelske ikon-prosjektet, og mener at det burde være prosjekt man også burde kunne kjøre i norskfaget.
"An icon (from Greek εἰκών, eikon, "image") is an image, picture, or representation; it is a sign or likeness that stands for an object by signifying or representing it, or by analogy, as in semiotics; in computers an icon is a symbol on the monitor used to signify a command; by extension, icon is also used, particularly in modern popular culture, in the general sense of symbol — i.e. a name, face, picture, edifice or even a person readily recognized as having some well-known significance or embodying certain qualities." (W.)

Ellers vil jeg bare sitere Howard Rheingold:
Teaching young people how to use digital media to convey their public voices could link youthful interest in identity exploration and social interaction with direct experiences of civic engagement. Learning to use blogs, wikis, podcasts, and digital video as media of self-expression, with an emphasis on “public voice,” should be considered a pillar - not just a component—of 21st century civic curriculum.
Apropos det Rheingold sier om at elevene bør lære å ta i bruk "wikis". Hva synes elevene mine om å jobbe med Wikispaces? Foreløpig har jeg bare observert dem når de jobber, ta gjerne en gikk på det siste vi har jobba med, elevene har jobbet i skrivegrupper som har rotert.
Idag oppdaget jeg forøvrig www.wikia.com - som gir en litt mer avansert wiki-syntaks enn det jeg får i Wikispaces. Samtidig er jeg skeptisk til et system der hvem som helst kan skrive uten at de er logget inn, såvidt jeg kan se, kan en i Wikia ikke begrense redigeringsmuligheten slik en kan i Wikispaces.

torsdag, oktober 26, 2006

blogger, lms'er, web 2.0 og wikier

Registrerte at noen elever i den ene klassen jeg har, har blogger. Det synes jeg var kjekt. Ellers har jeg opprettet et rom på www.wikispaces.com som jeg skal se om hvordan kan funke i en klasse. Det er fristende og litt typisk for meg å dra igang prosjekter uten kanskje å gjøre et nødvendig forarbeide (motivasjon, opplæring osv). Det gjør at ganske mye renner ut i sanden. Akkurat nå synes jeg wikispaces har et større potensiale enn konseptet "digitalt ferdaskrin" ettersom dette inviterer til mer kollektive prosesser.