onsdag, april 21, 2010

Blodsmak? Neida.

Det vil antakelig være å overdrive å si at jeg retter slik at jeg sitter med blodsmak i munnen, men det er ganske intenst. Jeg starter gjerne halv sju om morningen med en kopp kaffe og et par stiler før jeg hiver i meg frokost og drar på skolen, eller som idag - forsetter å jobbe litt hjemme før jeg kommer meg på jobb. Det er deilig å rette på to skjermer, en 27'' skjerm + en 19''. Det hører til sjeldenhetene at jeg drar inn sensurarbeid i feriene, men noen helger går selvfølgelig med. Av vårens 6 digitale bunker, er fire unnagjort, og både imorgen og overimorgen er det få timer og god anledning til å få mer rettearbeid unna. I motsetning til kolleger som må hente i barnehage, er ungdommene i huset vårt vant med at de må lage seg litt mat med mindre de gidder å vente til fem halvseks. Jeg synes derfor det er greit å sitte en time eller halvannen etter undervisningen (da er jeg nesten alene på skolen) for å rette eller forberede undervisning.
Denne gangen brukte vi eksamenssettet i hovedmål i fra ifjor - dvs. settet med Nemi-tegneserien. Jeg har også denne gangen laget en kommentar til de fleste av oppgavene som jeg gjenbruker for alt det er verdt. Det er litt trasig å se at de fleste av mine elever går i halv ellevetida når de kan sitte til ett. Det er også trasig å gi tre for ørtende gang til jenta som jobber og jobber, men som ikke riktig får det til å løsne.
I klasserommet er det stille akkurat nå. Elevene har plukket hver sin etterkrigsbok. Jeg skal igang med boka til Scott McCloud om tegneserier. Den anbefales. Den gir en grunnleggende forståelse for denne sjangren, og jeg har lagt opp til en ny runde med tegneserier for Vg3 - det kan jo dukke opp som eksamensoppgave i år og.

Ingen kommentarer: