torsdag, juni 12, 2008

Hvordan undervise i norsk på Vg3?

Jeg har i Google Dokumenter begynt på en skisse på hvordan en kan gjennomføre norsk på Vg3 studieforberedende. Jeg tar utgangspunkt i læreplanen og har fordelt de ulike målene utover året. Kjører en blindt etter læreboka, tror jeg en vil bruke uforholdsmessig mye tid på litteraturbiten. Så ser jeg for meg at man kan kjøre konsentrert med sidemål i en periode og avslutte dette arbeidet forholdsvis tidlig på våren med sluttvurdering. Det er antakelig bedre enn at sidemålet (les nynorsk), skal henge over oss hele året (det er jo tross alt sidemål). Så kan en heller kjøre litt repetisjon uten karakter i mai.

Vurdering.
Jeg tror også det blir helt nødvendig før man setter igang å ha klart for seg hva man skal vurdere når, og hva som skal være grunnlaget for karakterene som settes.
Når en gjør seg ferdig med et mål tidlig i 1. termin, hvordan skal det telle inn i sluttkarakteren? Eksempelvis har jeg foreslått at en starter med språkhistorie i august, jeg har satt av to måneder (okt./nov.) til litteratur, det er helt klart at karakterene som settes her, må være med og utgjøre grunnlaget for de tre (!?!) standpunktkarakterene.
Standpunkten som settes, skal være med grunnlag i et større tekstmangfold - og skal ikke bare være eksamensliknende stiler skrevet under eksamensliknende regimer (dovakter - 5 timer - uten internett) - jeg ser for meg blogger, wikitekster, podcaster, photostoryer osv - utfordringen blir å lage en fornuftig struktur på det hele. Det er et eget punkt i læreplan om å skrive skjønnlitteratur, jeg har derfor satt av tid til det litt utpå våren, men her kan en sikkert også tenke kreativt, eksempelvis tekster satt sammen av tekst, musikk og foto og ikke bare tradisjonelle sjangre som novelle, kåseri og dikt.
Utkast til plan for vurdering har jeg lagt ut her.

Uformell vurdering.
Det virker som om kombinasjonen av formell- og uformell vurdering er kontraproduktiv. Hvordan skal jeg sette av tid til tilbakemelding uten karakter?

Idedugnad?
Hvis du vil ha skriverettighet til dokumentet, send meg brukernavnet ditt i Google - så legger jeg deg inn.

3 kommentarer:

Ola-Matti sa...

Hei!

Fildeling blant lektorer er ingen enkel øvelse tradisjonelt sett, så dette var spennende lesing. Jeg skal også ha VG3-ssp-norsk neste skoleår og sitter med lignende grublerier. Du har helt rett i at å følge læreboken på litterturkapitlene tar for mye tid. Det brant jeg meg på nå i VG2.

Det er også vanskelig å skulle vurdere alle emner til slutt. Noe må avsluttes.

Inspirert av din blogg (og andre)skal jeg blogge med klassen neste år. Jeg tror det kan avføde mye god skriving.

Jeg vil gjerne ha rettigheter i dokumentet ditt, og du skal selvfølgelig få tilgang til mitt sluttprodukt.

(http://kobeluren.blogspot.com)

H@r@ld sa...

Interessant å se hvordan du går frem for å konkretisere den ellers så diffuse og luftige læreplanmålene.

Hvis en ønsker å se hvordan andre lærere på andre skoler har planlagt er det jo foreløpig ikke noen vei utenom å gjøre fritekstsøk etter teksten i kompetansemålene.

Nina Eidsten sa...

JA takk til skriverettigheter!
Morsom og interessant blogg. Hilsen norsklærer i sorg siden min kjære kollega Marita nå flytter til "dere" i rogfk