lørdag, mars 29, 2008

Fotoblogging


Flickr har jeg brukt en tre års tid, før det en annen fotoblogg jeg ikke husker navnet på. Jeg misliker i det hele tatt å gå ut uten mobiltelefon og kamera. Jeg skal innrømme at jeg gjerne skulle fotografert mer på skolen også ettersom det er en så stor del av livet mitt, men i skolesammenheng (men ikke alltid ellers) har jeg blitt ganske nøye med å følge Datatilsynets retningslinjer.
Elevene mine har oppdaget at de på Flickr finner bilder som brukerne har merket med creative commons, og som de igjen kan bruke i sine skolearbeider. Ellers ligger det enestående muligheter i å lage det som på engelsk kalles for "mashup" ved å kombinere Youtube, Google maps, Flickr, blogg, tankekart, Wikispaces osv. Jeg har som mål at elevene i de siste ukene av skoleåret, ikke skal forsøke å halse igjennom det vi ikke har rukket, men at de skal bearbeide og koble det vi har jobba med gjennom året ved hjelp av ulike medier. Det kan bli interessant.
Har du ikke vært borti Flickr, ta en kikk på Flickrvision som gir et enestående bilde av hvordan Flickr-samfunnet fungerer.

1 kommentar:

PIIA sa...

Det er interessant det med mashup, men kom til å tenke på hvilke retningslingjer ligger i det. Er det de samme som ellers man fölger ved å bruke én av de overnevnte programmer eller er det noe "tilpasset" rettigheter i den sammenheng...