onsdag, mars 05, 2008
Digitale innfødte
Til tross for at mange gjorde narr av Gudmund Hernes' mennesketypologi i den generelle delen av læreplanen, synes jeg formuleringer om meningssøkende, skapende, samarbeidende og almenndannede elever i grunn har vært i tråd med hvordan jeg selv ønsker å se på elevene. Dette positive og optimistiske elevsynet blir imidlertid stadig satt på prøve hver gang jeg opplever at elevene foretrekker å facebooke og spille WOW fremfor å lydig notere punkter fra min Powerpoint.
De siste månedene er det stadig flere som snakker om elevene som "digital natives", og jeg forsøker å finne ut av hvordan min undervisning kan tilpasses til en kanskje ny elevtype.
David Warlick viser i sin bloggpost til Lee Rainies powerpoint som ligger her.
6 new realities in the life of digital natives and what they mean for them and for you
* Reality 1
Media and gadgets are ubiquitous parts of everyday life
* Reality 2
New gadgets allow them to enjoy media and carry on communication anywhere
* Reality 3
The internet is at the center of the revolution
* Reality 4
Multi-tasking is a way of life – and people live in a state of “continuous partial attention”
* Reality 5
Ordinary citizens have a chance to be publishers, movie makers, artists, song creators, and story tellers
* Reality 6
Everything will change even more in coming years
(Rainie, Lee. “Digital Natives.” Metro New York Library Council. Brooklyn Museum of Art, Brooklyn. 27 Oct 2006)
Et lite apropos. Utdanningsdirektoratet har i sin visdom fjerna eksempeloppgavene som lå ute med utgangspunkt i en "avtale" med Kopinor. Noen som har en digital kopi?
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar