søndag, november 28, 2010

The movie man

En kollega av meg fikk for noen år siden tilnavnet "the movie man" av noen elever, og det var ikke ment som et komplement. De signaliserte at han var veldig glad i å vise film i undervisninga, underforstått, at han var litt lat. Nå skal jeg innrømme at jeg selv også viser en del filmer, men det går gjerne i kortere sekvenser, fra 2-3 minutter til et kvarter. Jeg foretrekker forøvrig å digitalisere filmene/filmsnuttene slik at jeg ikke er avhengig av dvd-plater.
Jeg har nevnt det tidligere, men gjentar det gjerne, min Samsung harddisk-opptaker er flittig i bruk, spesielt etter at jeg oppdaget Viasats History Channel. Jeg bruker også VG's Tv-guide, den ligger på nett, men har man iPhone eller iPad er den svært anvendelig når det gjelder å planlegge hva man bør ta opp. Det hender forøvrig at jeg tar opp fra NRKs nett-tv ved hjelp av Screenflow eller at jeg laster ned youtube-videoer. Det er ulike smarte måter/verktøy for å flytte disse videoene over fra nettet og ned på egen harddisk.
Eksempel på program jeg har tatt opp: flere program om fotografiets historie (laget av BBC), Landeplage, en flott serie som analyserer og forklarer populæriteten til ulike låter, NRKs Filmbonanza (med eksempelvis kortfilmer), program om visuell kunst, et program om Google, diverse program om Svartedauden, renessansen, Gunvor Hofmo, om tankemåter i middelalderen, om 1500-tallet, om 1700-tall og industrialisering, den gamle versjonen av Frankensteinfilmen, flere program om impresjonismen, om kvensk og svenske dialekter, Potemkin, Hamsun-filmen, noen av programmene med , Ut i vår hage, Karsten Alnæs (om norsk (kultur-)historie), filmer om norsk reklamehistorie, Per Sivle osv.osv.
Jeg har læreplanen i norsk i bakhodet når jeg gjør opptak, og programmene jeg har nevnt viser jo bare hvor mangesidig norskfaget har blitt.
Filmene tar plass, og jeg selv om jeg skulle likt å putte det meste i Dropbox, så har kontoen på 50GB sine begrensinger. Jeg svir av dvd'er, og forsøker å ha kopier av opptakene i tilfelle en harddisk skulle ryke.
Mine keynoter (powerpointer) er ganske ordfattige, jeg misliker ordrike lysbildepresentasjoner der elevene sitter og kopierer ned ord for ord. Men de er ganske medierike, og jeg håper at de kan være et utgangspunkt for diskusjon og refleksjon.
Det er generelt lurt å følge med og planlegge opptak. Å bestille opptak fra Av-senteret i Volda er absolutt en mulighet. Jeg bestilte eksempelvis Fortunaserien og Jeppe på bjerget, men prisene er relativt høye. Fortunaserien koster skolen over 900 kroner, og det jeg antar er en filmatisering av en teaterforestilling med Bjarte Hjelmeland, koster oss over 400.

4 kommentarer:

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Er veldig enig i det du skriver om bruk av PowerPoint. I mine øyne skal slike presentasjoner helst inneholde kun stikkord. Og har heller mine egne notater ved siden av. Det er viktigere om elvene noterer ved siden av, enn at de tar praktiserer avskrift.

Når man bruker en prosjektør så har man tilgang på 32 millioner forskjellige farger. Bruk de(på en ryddig måte)! En presentasjon som kun inneholder fargen svart, er så demotiverende som du kan få det.

Dessuten er det alltid en sikker vinner å legge inn noen humoristiske bilder/filmsnutter ca midt i presentasjonen. Både for elevenes del og ikke minst deg selv!


(Lider av schizofreni..)

Anonym sa...

Hei, jeg leser bloggen din med stor interesse - og har nettopp kjøpt boken din. Jeg føler meg riktig uerfaren i nettverdenen - men vil gjerne prøve ut og lære mer om digitale verktøy. Bloggen din er nyttig og spennende!

Leif Harboe sa...

Takk for tilbakemeldinger begge to!