VG1 Hovedmål: høst artikkel (hjemme - fokus på kildebruk) vår novelletolking - skole Sidemål høst analyse av musikkvideo eller reklame vår novelleskriving/kåseri (hjemme) (Tips til muntlig norsk: digital historiefortelling om høsten og gjerne muntlig kåseri om våren) | Kompetansemål etter Vg1 studieforberedendeMuntlige teksterIkke tatt med herSkriftlige teksterMål for opplæringen er at eleven skal kunne
Sammensatte teksterMål for opplæringen er at eleven skal kunne
Språk og kulturMål for opplæringen er at eleven skal kunne
|
Vg2 Hovedmål: høst fagartikkel (med utgangspunkt i kompetansemål fra "Sammensatte tekster) vår essay (hjemme - én uke?) Sidemål høst fagartikkel (hjemme) (med utgangspunkt i mål fra "Skriftlige tekster/Språk og kultur" (overlapper)) vår dikttolking | Etter Vg2 studieforberedendeMuntlige teksterIkke tatt med herSkriftlige teksterMål for opplæringen er at eleven skal kunne
Sammensatte teksterMål for opplæringen er at eleven skal kunne
Språk og kulturMål for opplæringen er at eleven skal kunne
|
Vg3 Hovedmål: høst retorisk analyse (eventuelt i form av to kortsvarsoppgaver) vår halvdag - stilsett heldag - stilsett Sidemål høst fagartikkel - hjemme vår halvdag - stilsett heldag - stilsett (langsvar/kortsvar) (Muntlig - særemne før jul?) (Tips til muntlig, fordypningsemnet om høsten og "Trekk en tekst" om våren) | Etter Vg3 studieforberedendeSkriftlige teksterMål for opplæringen er at eleven skal kunne
Sammensatte teksterMål for opplæringen er at eleven skal kunne
Språk og kulturMål for opplæringen er at eleven skal kunne
|
tirsdag, juni 01, 2010
Norsk skriftlig - Vg1-Vg2-Vg3
Jeg har gått i tenkeboksen med tanke på norsk skriftlig for vår skole (dvs. Bryne vgs) med tanke på høsten 2010. Vi har ikke rukket å diskutere dette lokalt. Modellen er selvsagt inspirert av innlegget som stod i Norsklæreren (1/2010) skrevet av Liv Edsberg og Andreas Titlestad. Personlig ønsker jeg at elevene i tillegg skal ha en fagblogg.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
4 kommentarer:
Veldig interessant! Det jeg liker med ditt forslag, er foruten bloggidéen at du er mer konkret på eksamenstrening i 3. klasse enn Liv Edsberg og Andreas Titlestad. Ser du for deg at de innleverte tekstene skal vurderes med karakter av lærer? Det gjør i utgangspunktet ikke Edsberg og Titlestad. De mener visst at lærer eller medelever skal gi muntlige tilbakemeldinger, og så skal en arrangere fagdager der tekstene blir vurdert med karakter. Jeg synes at vurderingsgrunnlaget kan bli noe tynt da.
Hei Tor, ja disse tekstene ser jeg for meg at elevene skal få karakter av lærer på. Så kan man se om man i tillegg kan organisere skriving der elevene enten får muntlig tilbakemelding i klasse eller ved at elever vurderer hverandre ved hjelp av vurderingsskjemaer osv. Dette vil de ikke få karakter på (slik jeg ser det)
Dette ser svært interessant ut. Du legg opp til munnleg fordjupingsemne - noko som vert diskutert hardt på arbeidsplassen min. Eg og ein del andre vil gjerne at det skal (også) vere skriftleg, då dette fungerer som trening til høgare skuleslag. Eit problem er at fordjupingsemnet vanlegvis er lagt til vårhalvåret og at mange legg ned meir enn vanleg arbeid/får meir hjelp enn vanleg. Dette kan resultere i relativt gode karakterar. Mange dreg dette inn sluttvurderinga (rett eller gale, som då kan verte unaturleg god. Kva erfaringar har du med dette, og kva er dei beste argumenta for eit reint munnleg fordjupingsemne?
Elles har eg lenge tenkt at ein bør leggje meir vekt på å trene på kortsvarsoppgåver. Ei slik øving kunne vere å t.d. gi dei 4-5 spørsmål direkte knytt til aktuelt teoristoff (t.d. litteratur- eller språkhistorie) Svara skal vere på t.d. 250 ord, dei skal vere presise og elles utforma som på eksamen. Då får ein testa ein del fagstoff ein kanskje ikkje får testa elles (som deg saknar eg sterkt dei skriftleg/munnlege prøvene). Ideelt sett burde dette skje utan bok eller kommikasjon?
Til Didrik, jeg er veldig opptatt av at elevene skal ha tekster de skal jobbe med hjemme (som det framgår av forslaget). Jeg ønsker at de skal få hjelp, og jeg vil forvente mer av en tekst som er skrevet over tid enn en som er produsert på 3-5 timer. Noen vil kunne få relativt mye hjelp, for mye hjelp i den forstand at noen nesten skriver teksten for dem. I forslaget mitt står det fagartikkel hjemme (sidemål, høst) Vg3. Her er det jo absolutt mulig å koble den teksten til fordypningsemnet.
Ellers vil jeg heller komme tilbake til norsk muntlig i et annet blogginnlegg.
Legg inn en kommentar