onsdag, november 04, 2009

Å lese bøker på skjerm


Jeg har akkurat pløyet gjennom Dan Browns "Deception point". Boka kjøpte jeg i "BooksonBoard", og lasta ned på iPhonen. Boka er i et såkalt ePub-format, og for å lese boka, måtte jeg installere Stanza, et leseprogram som en gratis kan laste ned fra AppleStore. Prisen for boka, en femtilapp, litt billigere enn det boka koster f.eks. på CDON.com. Jeg skal med andre ord ikke påberope meg stor erfaring og innsikt i det som går på ebøker og lesebrett, her viser jeg f.eks. til Eirik Newth som har fulgt dette feltet lenge (det er forøvrig han som har tatt fotoet i denne bloggposten).
Det jeg likevel mener å kunne si etter å ha lest noen såkalte ebøker, er at det faktisk går veldig godt an å lese på mobiltelefonen forutsatt at denne har skjermstørrelse omtrent som en iPhone. Jeg sitter eller står daglig på overfylte busser her i San Jose, og nettopp det at telefonen er såpass håndterlig som den er, gjør at den kanskje er et interessant alternativ i forhold til f.eks. Kindle som jeg ikke ville kunne dra fram på de transportmidlene jeg for tiden benytter meg av. Telefonen har man jo stort sett alltid med seg likevel. Og - telefon er noe man har, jeg behøver ikke først å velge mellom Kindle, Nook eller Sonys ulike lesebrett. Jeg synes også det er en opplagt fordel at iPhonen har bakgrunnslys. Felles for disse, inkludert å bruke iPhonen som lesebrett, er at man har tilgang til en enorm bokhandel uansett hvor man er, og at man kan laste ned boka man har kjøpt i løpet av et minutt eller to. Utvalget gjelder imidlertid ikke norske bøker foreløpig, men det kan se ut som om norsk bokbransje snart vil kunne lev.levere i ePub-format de også.
Vil folk kjøpe ebøker? Ja, jeg er overbevist om at nordmenn vil handle ebøker på samme måte som de betaler for musikk når utvalget er godt, prisen er rett, og det tekniske er godt tilrettelagt, og fordi det elektroniske musikkformatet (mp3) gjør at jeg kan bruke det jeg har kjøpt på en fleksibel måte (spille av på Macen, på iPhonen, brenne en CD til bilen eller til en venn osv.). Jeg kjøper jevnt og trutt musikk på iTunes. For mange er det å handle musikk og bøker noe litt spontant som ehandelsløsninger legger til rette for.
Hva ønsker jeg av ebøker og lesebrett?
  • Eboka skal være i et format som ikke låser den til en type avspiller, f.eks. en Kindle
  • Den skal være i et format slik at jeg kan låne vekk, eventuelt gi vekk boka etter at jeg har lest den.
  • Den skal være rimeligere enn den fysiske boka (det forlagene sparer på distribusjon, trykking og diverse mellomledd bør komme meg som kunde til gode). Det at eksempelvis musikken på iTunes er så tilgjengelig og rimelig gjør jo også at jeg handler mer enn jeg ellers ville ha gjort.
  • Og siden jeg er inne på iTunes en kan der høre 20-30 sekunder av låten, en burde tilsvarende legge ut deler av bøkene slik at jeg som kunde kunne vurdere om dette var boka for meg. (Jeg hadde vel neppe kjøpt boka av Dan Brown hvis jeg fikk prøvelese et par kapitler!)
  • Jeg vil med tanke på lærebøker, ha løsninger som gjør at det er enkelt å annotere og kommentere i teksten.
  • Den må selvsagt ha en skjerm som gjør at den kan brukes i dagslys og i mørke.
  • Lesebrettet bør ikke være bundet til en leverandør, det være seg, Aschehoug, Barnes&Noble eller Amazon. En bør kunne bruke det leverandøruavhengig.
Foreløpig ser det ut som Nook kanskje er mest allsidig, men per idag selges den ikke utenfor USA. Prisene på lesebrettene jeg viser til ser å ligge på rundt 250 dollar, men en må selvsagt her plusse på momsen.

4 kommentarer:

Jon Hoem sa...

Jeg er inne i min tredje bok på iPod Touch i løpet av noen uker. På samme måte som det digitale fotografiapparatet fikk meg til å begynne å ta bilder igjen har IPoden gjort underverker for konsumet av skjønnlitteratur. Slutter meg dermed til din vurdering av at selv en såvist liten skjerm fungerer aldeles utmerket.

hilde melby sa...

Jeg er enig i dine vurderinger. Selv har jeg Kindle og selv om jeg er veldig fornøyd med hvordan det er å lese på brettet, så er utvalget i bokhandelen litt snaut...

Framed and Shot sa...

Grei oppsummering du har gjort! En felles plattform ville vaert oenskelig, og dermed gitt mulighet til aa handle boeker fra ulike leverandoerer. Vi er meget fornoyd med Kindle, og savner ikke opplyst skjerm. Kanskje tvert imot, at den ikke er opplyst gjoer den mere som en bok og mindre som en pc aa lese paa.

houshuang sa...

Jepp, jeg har lest en haug med bøker på iPod touchen, noe public domain, noe pirat, og en del kjøpt. Bl.a. har elib.se masse bøker i epub format uten DRM (inkl. norske forfattere på svensk). Venter spent på at norske forlag skal komme igang. Og fatter ikke hvorfor det ikke er en Adobe Digital Editions leser for iPod Touch. Men det kommer vel. Også perfekt for når man står sammenklemt på metroen i Beijing. Kan lese med en hånd, med den andre som holder seg fast.