fredag, november 20, 2009

Back in business

Det var litt brutalt å hives inn i gjennomgang av modernismen med idrettsklassen min nå på tirsdag etter seks uker på loffen i Costa Rica der mine eneste bekymringer var å eventuelt dø som følge av spinnville buss-sjåfører som trodde de kjørte racerbil eller som følge av å havne i kryssilden mellom jamaicisk narkomafia.
Idretts- og påbyggselevene min har hatt en teksttung og regnvåt høst med mange vanskelige tekster. Spennboka som vi bruker på idrett er ikke redd for namedropping, og for elever som til dels nesten ikke leser vanlige bøker på papir (de leser sikkert mye annet), må det jo være en litt modernistisk, "dette var jammen underlig"-opplevelse. Etter en tung tirsdag der jeg hadde en følelse av å være en dårlig forberedt pedagog, kom jeg etterhvert mer i seget utover uka. Jeg må innrømme at jeg ikke tror at følelsen av å være en vellykket pedagog er til å stole på.
Jeg legger ut en del små notater som Google-dokumenter. Kunsten å myrde (notat) og Kruttrøyk (notat) ogdessuten blogget om korrekt bruk av andres bilder. Jeg la ut en pdf av presentasjonen jeg brukte i forbindelse med "det norske" her), får jeg tid skal jeg legge den ut som nettforelesning med lyd, jeg tror jeg skal klare det neste onsdag ettersom vi har planleggingsdag, og stort sett får lov å styre dagen selv.
Ettersom vi jobber mye med lyrikk pleier jeg å vise til Dagbladets lyrikkskole. Luren liker jeg godt å lese høyt for elevene, noen stikkord til teksten har jeg lagt ut her.

Idag har jeg hatt forsinkede elevsamtaler med 20 elever. Det siste påfunnet til skolen har vært å pålegge faglærerne å bruke vurderingsmodulen i Skolearena, som da er det administrative verktøyet der vi legger inn fravær og karakterer. Jeg var ikke veldig happy med tanken på å flytte data fra It's Learning over i Skolearena (dobbelt arbeid), men jeg synes faktisk vår variant var til stor hjelp for meg som kontaktlærer. Faglærerne legger inn kommentarer til elevenes prestasjoner inn på Skolearena. De går ikke veldig i detalj, men det er heller ikke nødvendig for meg som kontaktlærer, men informasjonen var til nytte og gav samtalen jeg hadde med elevene mer substans. Jeg tok utgangspunkt i orden, fravær og rapporten i Skolearena, og vi hadde ganske fornuftige 10-minutters samtaler. Jeg avtaler ekstra samtaler med elever etter behov.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for argument FOR skolearena.

lintintin sa...

Tusen takk for instruksjonsvideo om korrekt bildebruk,det oppklarte en del ting vi ikke fant ut av da vi jobbet med temaet i faget Kvalitet og Dokumentasjon på vg1 DH.