mandag, november 30, 2009

Drama - og akkurat nå

Wikipedia Affiliate Button

Akkurat nå forbereder jeg en gjennomgang av Et dukkehjem, dvs. jeg vil snakke om drama. Fagseksjonen har kjøpt inn boka å lese drama - innføring i teori og analyse (Helland/Pettersen Wærp - Universitetsforlaget 2005), og jeg blar raskt gjennom for å se hva jeg kan finne av nyttig stoff. Jeg vil koble det til Hotel Cæsar hadde jeg tenkt (det vil se - jeg må ta og og se en episode).
Akkurat nå bruker jeg Handbrake for å kopiere ut noen scener fra Hamlet. Det er greit - så kan jeg legge filmklippene rett inn i presentasjonsprogrammet, og jeg trenger heller ikke å bekymre meg om tilgang på dvd'en når jeg skal gå gjennom dette. Kvaliteten blir god - 1 minutt tar ca 10 minutter.
Forøvrig kommer jeg inn på mye av det samme stoffet når vi skal jobbe med film og adaptasjon i januar. Skolen har kjøpt inn 60 eks. av Tatt av kvinnen. Samme boka finnes som fulltekst i den digitale bokhylla til Nasjonalbiblioteket. Er papir best? Er papir nødvendig?
Det irriterer meg at jeg ikke er bedre på gjenbruk. Norskpensumet er så mangfoldig at man må ha gode systemer for å kunne gjenbruke det en har lagret fra tidligere av opplegg, ressursdokumenter osv. Spesielt når en bytter maskin og harddisk med jevne mellomrom.
Forøvrig skal vi snart igang med fordypningsoppgave i 3. klasse, jeg blogget litt om prosessen rundt oppgaveformuleringer for ca ett år siden. Det som jeg skal forsøke å understreke iår, er at det å ta bok-blir-filmoppgave ikke er en lettkjøpt snarvei til god karakter.
Snart hagler stilene inn - jeg kom over Ragnar Didrik Osdals greie oversikt over retteskjemaer m.m. - noen av dem var ukjente for meg.

Ingen kommentarer: