fredag, juli 24, 2009

Smarte verktøy


Akkurat her jeg er nå (Villajoyosa som ligger mellom Alicante og Benidorm), er det godt 35 grader, og jeg skulle på sett og vis ønske at jeg ikke hadde sommerjobb som består i å revidere manuset til norskboka.no, noe som i realitetet har vist seg å innebære at jeg nyskriver det aller meste. Samtidig er det takknemlig å få utdype og endre og tilpasse boka, og det har faktisk skjedd ganske mye de to siste årene.
Akkurat nå skriver jeg om "smarte verktøy".
Noen som har synspunkter på Diigo versus Delicious? Er det noen som f.eks. har brukt annoteringsverktøyet til Diigo på elevtekster på nett? Det krever jo at elevene også har en Diigo-konto for at de skal kunne se mine kommentarer? Jeg er litt ambivalent til denne muligheten selv om den brukt "riktig" kunne ha mye for seg.
Det andre jeg lurer på, er det om noen av dere har brukt tankekartverktøy a la Mindomo.com med elevene. Når jeg ser disse verktøyene (primært til brainstorming, og - kanskje sekundært til presentasjoner), må jeg innrømme at jeg tenker den kjetterske tanken at her hadde faktisk en analog blyant og eventuelt noen fargeblyanter funka vel så bra, men det kan jo hende at dette er bra for noen, vi er jo ulike.
Jeg skal også se på Evernote og Onenote fra Microsoft, og jeg kan ikke unngå å oppdatere det jeg har sagt om Scrapbook i førsteutgaven (jeg synes sistnevnte fungerer godt). Jeg må også sjekke om SecondBrain fortsatt "lever", og for å sause dette skikkelig sammen, Netvibes og iGoogle vil også presenteres. Disse verktøyene gjør noe av det samme, og de har styrker og svakheter. Noe krever motiverte brukere som "skjønner poenget" og er villige til å jobbe seg inn i det. Noen verktøy er kanskje for de fleste.
Siste spørsmål, spent på om noen tar seg bryet med å respondere, jeg vet om ganske mange norsklærere i vgs som blogger, hvordan er det med grunnskolen? Noen som har anbefalinger her?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Sitter alene i et hus med to sovende barn og venter på "Mord og mysterier" - da kan man likegodt skrive et langt svar her :-)

Diigo har jeg ikke forsøkt - fordi da det dukket opp (i min bevissthet) hadde jeg allerede brukt Delicious lenge og så ikke helt behovet for et sted til å samle linker. Delicious var en av de tingene jeg bare skulle teste for å se om det var noe særlig (i likhet med Twitter), men i motsetning til Twitter er jeg blitt totalt avhengig av det. Avhengigheten skyldes ene og alene tillegget til firefox som gjør at jeg får opp bokmerkene i en søkbar liste i nettleser, uten å gå innom Delicious sine sider.

Når det gjelder tankekart, forsøkte jeg såvidt å bruke Mindmeister med den ene klassen min i fjor, men klarte ikke helt å gjennomføre opplegget. Noen av elevene falt pladask for samarbeidsmuligheten, andre tente på tankekartaspektet, da det var ganske nytt for dem. Andre var totalt uinteressert i denne arbeidsmetoden. Mindmeister som verktøy er enkelt, intutivt og greit i alle fall til de små oversiktene vi laget. Jeg har prøvd både Freemind og MindManager også, men disse er ikke samarbeidsverktøy i real-time på samme måte. Jeg kunne ikke tenke meg å lage tankekart på papir - digitalt blir "bobler" eller streker og lister automatisk tilpasset størrelse og redigerbare, de få gangene jeg har forsøkt på papir blir det bare rot.

Evernote har jeg bare hørt om, OneNote har jeg brukt flittig det siste året, men regner meg som ganske uerfaren likevel, fordi jeg ikke synes jeg har fått utnyttet mange nok muligheter der i forhold til det jeg tror kan gå an. (Tenker da på samhandling med f.eks. Outlook). Ulempe: ikke gratis...

Som samskrivings-samarbeidsverktøy til notater kan jeg nevne Etherpad, som er uhyre enkelt å ta i bruk. Det er også svært enkelt i bruk, med få kreative muligheter, men det funker.

Scrapbook har jeg enda ikke forsøkt, det er noe jeg skal prøve å finne tid til (og bruk for) i løpet av høsten.

Grunnskole-norsklærer-bloggere har jeg av en eller annen merkelig grunn ikke sett bryet med å lete etter, gitt... ;-)

Bjørn Helge sa...

Evernote, diigo, scrapbook flotte verktøy. ikke prøvd tankekart. google docs/zoho /etherpad flott for notater/prosjekter etc.

Knutse sa...

Leif Harboe:

Det er vel strengt tatt ferie nå, men siden du er åpen for spørsmål: Kan du gi noen eks. på hvordan du bruker ScrapBook i revidert utgave av norskboka.no?

Lærere i grunnskolen som blogger? Kjenner en som nylig søkte seg fra vgs. til en grunnskole - for å hjelpe til med digitalisering av undervisningen. Da hun så utstyret på skolen, fikk hun imidlertid hakeslepp. Tidligere var det alvorlig at man ikke underviste etter de nasjonale læreplanene - nå virker det dessverre mer som det normale.

www.knutmichelsen.no

Leif Harboe sa...

Takk for innlegg så langt, gode tips og ideer som gjør at boka forhåpentligvis vil bli omfattende og inspirerende med gode innspill fra lærere som ikke snakker teori, men som bruker disse verktøyene i den daglige undervisningen.
Scrapbook ja. Tillegg (addon til Firefox) - gjør at man kan lagre nettsider på harddisken og der bearbeide dem (skrive i teksten, understreke osv) - offline. Jeg har hatt stor glede av dette denne våren ettersom vi i spanskstudiet jeg tar, bruker mye nettsider.
Ellers nevner du læreren som skulle forsøke seg i grunnskolen, ja - noen grunnskoler/kommuner har utrolig dårlig utstyr. Jeg ville følt med svært handicappet hvis jeg skulle forsøke å oppfylle læreplanens mål på mange ungdomsskoler.

Didrik sa...

Når det gjeld Mindomo, så er dette så vidt eg veit den beste gratistenesta som lagar tankekart, og ligg nær i grensesnitt med Mindjet Mindmanager som vel er marknadsleiar.

Mindomo kan delast og lagrast i ei rekkje format, og her ligg vel den store fordelen framfor andre tenester (som t.d. Mind42 og bubble.us).

Eg har nytta den relativt aktivt for å oppsummere klassesamtalar (skrive og organisere stikkord). Ein del elevar har også nytta Mindomo til å organisere og disponere resonnerande stilar og meir omfangsrike tekstar, noko som er relativt lett då Mindomo kan generere innhaldslister og overskrifter i RTF-format. Elles har eg nytta Mindomo til å la elevane organisere tankekart over hierarkiske strukturar, nærare bestemt det norske politiske systemet (dette tankekartet ligg på fellesområdet til Mindomo), som var sett opp med flytande element som elevane sjølve måtte kople opp.

Mindomo har utvilsamt mange gode bruksområde, men når det gjeld å bruke tankekart som "hugsemetode", så kan det godt hende at dei kjetterske tankane dine er rette, det kan godt hende at det er betre å bruke papir, blyant og hender her........