Først av alt vil jeg si at jeg ikke ser det som et nederlag hvis det ikke er samsvar mellom sentralgitt eksamen og sluttkompetanse/standpunktkarakter i norsk skriftlig. Standpunkt skal vel fortsatt måle bredere. Jeg har gitt disse elevene karakterene de har fått, fordi jeg etter min forståelse av læreplanen mener de har fortjent dem.
Hvis vi mente at standpunkt og eksamen skulle måle det samme og at eksamen var et presist måleverktøy, hadde det vel egentlig ikke vært noe poeng med standpunktkarakterer.
Skulle målet mitt å få bedre "samsvar", burde jeg ikke la tvilen komme elever på vippen til gode. Slik var samsvar eller mangel på svar denne våren. Legg spesielt merke til klasse B i hovedmål.
Klasse A - hovedmål
13 ble "stående" (46%)
8 gikk ned en karakter (28%)
3 gikk ned to karakterer (11%)
4 gikk opp en karakter (14%)
Klasse B - hovedmål (etter min vurdering må elevene her ha "uflaks" som har truffet urimelig strenge sensorer)
6 ble stående (22%)
13 gikk ned en karakter (48%)
7 gikk ned to karakterer (26%)
1 gikk opp en karakter (4%)
Klasse A - sidemål
8 ble stående (57%)
3 gikk ned en karakter (21%)
1 gikk ned to karakterer (7%)
1 gikk opp en karakter (7%)
Klasse B - sidemål
6 ble stående (46%)
5 gikk ned en karakter (38%)
1 gikk opp en karakter (8%)
1 gikk opp to karakterer (8%)
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
2 kommentarer:
dette er bare såååååååå utrolig godt å lese! jeg tenkte hele dagen jeg er en dårlig lærer fordi resultatene var omtrent like.
la merke til at sensor bare vurderte språket, men ikke innholdet, forståelse og evnen til å kommunisere, noe som jeg synes er enormt viktig når en tester kunnskapene i et fremmedspråk.
kanskje noen sensorer synes at de bare gjør en god jobb hvis de er strenge? eller de bare følger den gamle modellen fra 1960? ;-)
Kjedelig for elevene dine, og for deg også. Hos oss var det ganske bra samsvar, noen få opp, noen få ned, ellers ble de fleste liggende. Jeg hadde kun 1 som gikk ned to karakterer. Jeg vil jo tro det har vært mange ulike tolkninger av oppgavene, til tross for sensorveiledning, fordi oppgaveformuleringene er vage. Ta for eksempel oppgave 6 - der har en del brukt boka i sosialkunnskap og skrevet sosialkunnskapsoppgaver kanskje mer om kulturforskjeller enn kulturmøter. Skal det trekke mye ned, eller skal man faktisk tenke at de har jo klart å bruke fagkunnskap fra andre fag til et emne som egentlig ikke er så veldig "norskfaglig"?
Uklare, upresise og vage retningslinjer fra Udir spør du meg (kanskje ingen bombe), der deres endelige svar alltid er at vi skal se på helheten og bruke skjønn. Jeg hater ordet skjønn. For noen synes helhet å være antall skrivefeil, for andre er tekstforståelse helhet. Men altså, jeg er jo ingen erfaren sensor, det er bare mine inntrykk etter de to gangene jeg har vært det.
Legg inn en kommentar