lørdag, mars 28, 2009

Transparens

Jeg er ikke god på å samarbeide tett med andre, men for første gang har vi på trinnet hatt en grovplan i norsk som de fleste har fulgt i noen grad. For neste år har jeg blitt enige med to andre (som begge er ferske i vgs, de kommer fra jobb i ungdomsskolen) om å samarbeide om planlegging og gjennomføring av undervisningen. Vi har bedt om å få en økt felles med tanke på å bruke hverandres kompetanse, felles framføringer i auditorium osv. Jeg vil anta det vil være behov for planleggingsmøter ca 2. hver uke. Da kan de profitere på det jeg er god på og omvendt.
Når det gjelder planlegging, har jeg de siste to årene konsekvent brukt Google dokumenter. Arbeidsplanene oppdateres 1-2 til to ganger i uka, det er et transparent system, elevene, foreldrene, skoleledelse og kolleger kan alle se hva vi gjør, og hva vi har gjort. Verktøyet blir stadig bedre. For noen uker siden implementerte de en offline-funksjon som gjør at jeg har tilgang på dokumentene også når jeg er offline, og her om dagen dukket det plutselig opp et tegneverktøy i tekstbehandleren. Hvor ligger planene dine? Her er mine:

5 kommentarer:

Tove sa...

All forberedelse, retting, planlegging osv. jobber jeg fremdeles med på egen Mac. Der ligger original-filen, uansett hvor den ellers havner: I en wiki, i en LMS osv. Jeg er nok noe skeptisk til å ha dette et annet sted fremdeles.

Du har kopi av det som ligger på google-docs?

Leif sa...

Som jeg nevnte i bloggposten, lagres det ned en kopi på egen harddisk (i realiteten på to harddisker) slik at man kan jobbe offline, men ja - det er noen betenkeligheter med alt som ligger lagret i skyen, f.eks. de 3000 bildene jeg har liggende på flickr som nå ligger spredd på ulike harddisker.

grønnblyant sa...

Har sans for de forelesningene/videosnuttene du lager og tilbyr elevene dine, både som introduksjon, repetisjon og differensiering. Når du nå gjør dem så lett tilgjengelig for andre norsklærere, betyr det da at du godtar at vi dvs. jeg gjør mine vgs-elever oppmerksomme på dem og ber dem bruke dem? Jeg er selv ikke på et web2.0-stadium ennå som gjør at jeg kan tilby noe liknende verken for elever eller kolleger.

kjemikeren sa...

Jeg har en inngrodd skepsis til Googles verktøy. Ikke fordi alt ligger "i skyene", men fordi det er noen rettighetsformuleringer jeg ikke helt liker.
Men bevares - jeg ser jo så absolutt fordelen! Nå har også Microsoft sin variant (Live), med office som nettbasert verktøy, og jeg har drevet og finlest lisens/rettigheter og sånt i dag uten egentlig å finne noe som minner om det google har.

Flott at dere får til samarbeid! Hos oss har skolen tilrettelagt for det ved at fag i størst mulig grad er parallellagt, men hva hjelper vel det når vi har lærere som åpent nekter å samarbeide, nekter å ha andre elever enn sine egne osv... sukk. (Og - som jeg fortvilet oppdaget forrige uke - ikke forholder seg til felles prøveplaner.)

Leif sa...

Det er flere åpenbare svakheter ved Google Dokumenter, f.eks. at de på kort varsel kan finne å legge ned tjenesten.
Jeg håper og tror det vil komme gode alternativer, som de du nevner. Poenget mitt er egentlig ikke hvilken tjeneste man velger. Poenget mitt er
a. en nettbasert tjeneste for lettvint oppdatering
b. prinsippet om åpenhet
c. troen på at det jeg lager (forøvrig for en stor del i arbeidstida), kan være nyttig for andre
Til "grønnblyant" - ja, nå jeg legger ut tekster, er det med et håp om at kolleger og elever på andre skoler kan ha glede av det, på samme måte som jeg på fredag hadde glede av analyseskjemaet om musikkvideoer som Marita Aksnes hadde laget: http://mediana.no/index.php?action=static&id=730