lørdag, januar 31, 2009

Gi og dere skal få

Jeg registrerer at mange pedagoger, kanskje helst dem som er i "kurs-bransjen", har begynt å produsere skjermvideoer. Når jeg holder kurs, lager jeg som regel en kurs-wiki der jeg legger ut program, lenker, ekstraressurser osv. I uka som kommer skal Marita Aksnes og jeg ut på en skole, og kursoppsettet har vi da lagt ut på Wikispaces, noe som fungerer veldig fleksibelt. Kurswikien oppdateres gjerne både før, under og etter kurset. Som man da vil se, har vi lagt ut diverse korte instruksjonsvideoer.
Verktøyet som mange bruker, er Camtasia, Jing, Screenflow osv., men for Camtasia og Screenflow er det knyttet en viss kostnad, og kostnaden vil bli betydelig i det øyeblikket mange vil etterspørre dette. Gledelig er det å se at presentasjonsverktøy som Keynote nå har innebygget eksportmuligheter som kanskje gjør Camtasia o.l. overflødig, og etter å ha strevd med bugs (for min del på lydsida) i Keynote08, ser det ut som at dette funker så godt med Keynote09, at det for de fleste (mac-)pedagoger vil være unødvendig å skaffe seg f.eks. Camtasia eller Screenflow. Arbeidsgangen blir:

a. Jeg lager presentasjonen
b. Jeg kjører gjennom presentasjonen og leser inn kommentarer.
c. Jeg eksporterer presentasjonen som en quicktime-fil og/eller i iPod-format.
d. Jeg legger den ut (et eller annet sted, for min del på Dropbox)
e. Kursdeltakerne eller elevene får lenken, og kan streame presentasjonen.

Du kan her se en liten film (i quicktime) der jeg kommenterer testverktøyet i Its Learning, men det kan og i teorien eksporteres i "iPod-format", men her er det ett eller annet jeg ikke får til, jeg klarer ikke flytte denne presentasjonen (som i teorien skal være i Ipod-format) over på iPhonen. (Merk at det på ett bilde kommer lyd oppå lyd, men jeg orker ikke å lese inn på nytt akkurat nå).
Noen som kan oppdatere meg om man kan gjøre tilsvarende eksport i Powerpoint (2003/2007?)?

Poenget er uansett at det blir lettere og lettere å eksportere og dele på "hermetisert undervisning" som etter min oppfatning kan supplere eller erstatte noe av den formidlingen som foregår i klasserommet.
Vi trenger "lag 2"
Det vi trenger er et system som gir oversikt over hva som lages. Det hadde vært svært hensiktsmessig om NDLA ved sitt "lag 2" gjorde det lett å legge ut e-leksjoner. Litt patetisk hvis Utdanningsforbundet fortsetter sin motstand mot slik deling. Vi og våre elever har alt å tjene påen infrastruktur som letter publisering og generer oversikter over hva som finnes.
Hva taper jeg på at andre kan dra nytte av mitt arbeid? Hvis jeg legger ut en forelesning i mitt fag, og får fem igjen, så går prosjektet med solid "overskudd".

5 kommentarer:

Ingunn sa...

Dette høres bra ut. Jeg har iWork 08, men må tydeligvis oppgradere til 09. Kan jeg også enkelt eksportere fra Keynote til Power Point? Har bare pc på jobb.

Anonym sa...

Vel, det går i alle fall an å spille inn lydkommentar til presentasjon i Powerpoint2007, men jeg har aldri prøvd det. Jeg ser bare ikke bruksområdet... for meg, altså.

Anonym sa...

@Ingunn: finnes egen eksportfunksjon i Keynote. Kan eksporteres som ppt, pdf, bildefiler, html, quicktime og til ipod.

Leif Harboe sa...

Til Ingunn, prøv gjerne med Keynote08 - jeg hadde problemer selv om det skulle i teorien gå, kanskje det går greit likevel.
Til Frøydis: også innen ditt fag ville jeg tro at e-forelesninger har et stort potensiale.

Bjørn Helge sa...

Begynner seriøst å vurdere å skifte til MAc ved neste korsveg til tross for sterk iboende (ubegrunnet) motstand. Altfor mange gode verktøy å gå glipp av...
Delingstanken støttes uforbeholdent. En utfordring på sikt kan bli å holde en slik delingsweb oppdatert og lage en god indeksering for hva ulike presentasjoner inneholder. Hvis man må bruke mye tid på å se gjennom flere ulike versjoner av det samme (kanskje også en del utdaterte) er vinninga betydelig redusert. Men der er vi vel knapt ennå...