søndag, januar 04, 2009

Da er vi igang igjen (norsk Vg3)


Jeg har brukt mye av gårsdagen og søndagen til å tenke norsk Vg3. Jeg teller timer og har forsøkt å se hvordan vi skal jobbe oss gjennom vårhalvåret på en fornuftig måte.
Arbeidsplanene ligger selvfølgelig åpent som Google dokument, og har du norsk i Vg3, kan det kanskje være interessant å se hvordan jeg legger opp.
Jeg starter imorgen med at vi ser statsministerens tale. Den har jeg tatt opp med EyeTv, og lagt ut i Dropboxen min. Så får de talen som tekst + kongens tale. Så diskuterer vi innhold og form i disse to talene.
Jeg er litt ambivalent til alle de litterære tekstene, mer spesifikt, tekstene fra 1900 til idag. Jeg har valgt følgende.
a. Jeg har laget en liten e-leksjon (som de skal se i løpet av uka)
b. Jeg har delt klassen opp i grupper med spesifikke oppgaver
c. Så bruker vi anledningen til i løpet av de neste to ukene til å se på hva en god muntlig presentasjon er.
Oppgavene vi jobber med skal vi komme tilbake til i forbindelse med wiki/fagskriving i mars.
Fordypningsoppgave. Jeg gir elevene de tre ukene før vinterferien til arbeid med fordypningsoppgaven. Elevene kan jobbe alene eller i par. I denne perioden vil det ikke være tradisjonell undervisning. Jeg vil veilede og legge ut 2-3 e-leksjoner. Elevene skal i denne perioden blogge etter hver økt, for antakelig behøver de ikke å være i klasserommet .
... En digresjon, jeg kunne ikke dy meg for å å knipse cd-coveret til "Sten og Stanleys norske hits": Jag vil vara din Margareta, Där björkorna susa, Ljus og värme m.m.

2 kommentarer:

Ingunn sa...

Planen din inneholder mye spennende. Vi kommer til å gjøre noe lignende hos oss. Vil du la dem være hjemme? Våre elever har jo fagdager, og jeg er redd det kan blir mye surr for enkelte om de ikke må komme innom skolen hver dag. Jeg liker ideen din om e-forelesninger. Kanskje jeg kan bidra der? Så kan vi dele litt på jobben. Jeg har også lyst til å prøve opplegget til Svend Andreas der elevene lager sine egne tester i It's Learning. Det kunne vel fungere som en grei oppsummering av teoristoffet?

Leif sa...

Jeg håper veldig på bidrag fra deg når det gjelder e-forelesninger, vi må lage en wiki med oversikt over det vi legger ut slik at vi lett kan nytte oss av hverandres anstrengelse. Ellers må de nok på skolen selv om de ikke behøver å sitte på klasserommet, idrettselevene har 35 timer i uka. Men uansett er her bloggen veldig nyttig for meg og for dem. Jeg har ikke rukket å detaljere opplegget for 3. påbygg. Uka som kommer må brukes til å rette ferdig (tilløp til "musehånd" gjorde at jeg valgte å la en halv bunke ligge til over jul.)